خشم مردم ترکیه در واکنش به خودکشی اعتراضی یک دانشجوی ممتاز پزشکی

سرویس ترکیه - انتشار ویدئویی حاوی رنج های یک جوان دانشجو در خوابگاه های یک جماعت اسلام گرای تحت حمایت حکومت و خبر خودکشی او خشم مردم ترکیه را بر انگیخت.

به گزارش کردپرس، اِنِس قارا دانشجوی 20 ساله ممتاز دانشکده پزشکی دانشگاه فرات در الازیغ، پس از انتشار یک کلیپ درباره وضعیت غیر قابل تحمل زندگی در خوابگاه های جماعت دینی تحت حمایت حکومت ترکیه، به زندگی خود پایان داد.

از ابتدای سال تحصیلی اخیر بحران خوابگاه باعث ایجاد اعتراضات فراوانی در ترکیه شده است. حکومت ترکیه برای اجبار دانشجویان به رفتن به خوابگاه های خصوصی جماعت های اسلام گرای افرطی تحت حمایت و حامی اش، از پذیرش دانشجویان در خوابگاه های دولتی و خوابگاه های دانشگاه ها خودداری کرد. این اقدام حکومت باعث اعتراضات وسیعی در ترکیه شد. بسیاری از دانشجویان بازداشت شدند و برای بسیاری نیز پرونده قضائی تشکیل شد. با این همه بسیاری از دانشجویان نیز به اجبار تن به رفتن به خوابگاه های جماعت های افراطی دادند.

انس یکی از این جوانان بود که در خوابگاه یک جماعت اسلامگرای افراطی ساکن بود. کلیپ منتشر شده از او امروز به طور وسیع در ترکیه تماشا شد و خشم بسیاری از مردم و سیاستمداران را بر انگیخت. او در این ویدئو می گوید: «ما هر روز صبح زود به اجبار بیدار می شویم و باید در مراسم نماز و دعای اجباری شرکت کنیم. عصر پس از بازگشت از دانشگاه باید باز هم در کلاس های درس اجباری جماعت شرکت کنیم. آنها ما را مجبور می کنند که روزانه یک ساعت کتاب هایی را که به ما داده اند بخوانیم. روزهای تعطیل آخر هفته نیز باید ساعت ها در کلاس های اجباری شرکت کنیم. من بارها به خانواده ام گفتم که نمی توانم این شرایط را تحمل کنم. من نمی تونم در چنین فضایی تحصیل کنم. با این همه زورم به آنها نرسید...»

او می افزاید: «من دیگر نمی توانم احساس شادی کنم. آنها همه انرژی زندگی من را گرفته اند. احساس آزادی نمی کنم...»

پس از انتشار خبر مرگ انس، خانواده او اعلام کردند ما جانمان را هم برای جماعت مورد نظر می دهیم و به هیچ عنوان از این جماعت شکایتی نداریم.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه در واکنش به خشم مردم و اپوزیسیون به مرگ انس گفت: «کار کسانی که از مرگ یک جوان برای نفرت افکنی و تسویه حساب های ایدئولوژیک استفاده می کنند، غیر اخلاقی و ناپذیرفتنی است.»

لازم به ذکر است خوابگاه های جماعت های حامی حکومت که پیشتر یکی از مهمترین این جماعت ها جماعت فتح الله گولن بود، یکی از منابع اصلی برای تربیت و تامین نیروهای خاص برای حکومت هستند. در این خوابگاه ها همچنین افرادی برای نفوذ به سیستم های مختلف از جمله دانشگاه ها، ادارات، وزارت خانه ها و ... تربیت می شوند.

کد خبر 25149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha