ادامه رایزنی های حزب دمکرات و اتحادیه میهنی درباره پست ریاست جمهوری عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - انتظار می رود مجلس عراق امروز یکشنبه در اولین نشست خود بتواند رئیسی برای خود انتخاب و از سناریوی دست نیافتن به نتیجه و ادامه نشست ها به مدت طولانی در این باره، جلوگیری کند و پس از آن، در مدت 30 روز رئیس جمهور عراق انتخاب شود.

به گزارش کرد پرس به نقل از روزنامه رسمی الصباح، عموما دو حزب اصلی اقلیم کردستان درباره پست ریاست جمهوری عراق رایزنی می کنند و حزب دمکرات 31 و اتحادیه میهنی 17 کرسی در مجلس جدید این کشور، به دست آورده است. اما انتخابات پارلمانی اخیر، وضعیت جدیدی را به وجود آورده است که منجر به مطرح شدن پست استانداری کرکوک نیز در کنار این پست حاکمیتی دولت مرکزی عراق شده است.

"انس شیخ مظهر" عضو ارشد حزب دمکرات کردستان در این باره گفت: اولویت حزب دمکرات، حقوق مردم اقلیم کردستان و سپس اظهار نظر درباره پست های حکومتی است. برای نمونه از سال 2005 تاکنون، پست ریاست جمهوری به طور انحصاری در اختیار اتحادیه میهنی بوده است و با توجه به نتایج انتخابات اخیر، حزب دمکرات کردستان حق دارد پست ریاست جمهوری را در اختیار داشته باشد.

شیخ مظهر افزود: پست استانداری کرکوک با تفاهمات کردها با سایر فراکسیون ها ارتباط دارد و حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی می توانند قبل از حضور در بغداد درباره پست های دولت مرکزی به تفاهم برسند.

از سوی دیگر "هدایت طاهر" مسئول تشکیلات اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک، بر عدم وجود ارتباط بین دو پست مذکور تأکید کرد.

طاهر افزود: پست استاندار براساس نتایج انتخابات، سهم اتحادیه میهنی است. زیرا در انتخابات گذشته، اکثریت کرسی های این استان در مجلس را به دست آورده ایم و در رایزنی های گذشته مان با حزب دمکرات کردستان برای تشکیل دولت اقلیم، یکی از شروط ما تعیین استاندار جدیدی از اتحادیه میهنی برای کرکوک است. اما این حزب به وعده هایش عمل نکرده است.

کد خبر 24952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha