میزان جرایم مالی در فضای مجازی 53 درصد افزایش یافت

سرویس کردستان - رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کردستان گفت: در ۹ ماه گذشته سال جاری شاهد افزایش ۵۳ درصدی جرایم مالی و ۳۰ درصدی جرایم اخلاقی بوده‌ایم.

به گزارش کرد پرس، سرهنگ مهدی دانش پور گفت: میزان دستگیری افراد مرتکب جرایم سایبری در کردستان هم ۷۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره به ۲ شیوه کلاهبرداری در روزهای اخیر، اظهار کرد: در یکی از این شیوه‌ها مجرمین با ارسال پیامکی که ادعا می‌شود از سامانه ثنا است از شهروندان می‌خواهد با نصب بد افزاری، ابلاغیه دادگستری را مشاهده کنند که این پیام‌ها جعلی بوده و سامانه ثنا فقط با عنوان عدل ایران (ADLIRAN) پیامک ارسال می‌کند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کردستان افزود:‌ با نصب این بدافزار، مجرمین به گوشی قربانی دسترسی پیدا کرده و پیامک‌های او را مشاهده می‌کنند که در نتیجه با داشتن اطلاعات کارت بانکی و دسترسی به رمز پویایی که به پیامک ارسال می‌شود از حساب قربانی برداشت غیرمجاز صورت می‌گیرد.

سرهنگ دانش‌پور یکی دیگر از شیوه‌های کلاهبرداری امروز را کپی از کارت بانکی افراد ذکر کرد و ادامه داد: مردم به هیچ وجه کارت خود را در اختیار فروشنده قرار ندهند و خود با کشیدن کارت رمز را وارد کنند.

وی یادآور شد: برخی از مجرمین با قرار دادن دستگاه اسکیمر در کارتخوان‌ها به کپی کردن اطلاعات کارت اقدام کرده و با دانستن رمز کارت از حساب شخص برداشت غیرمجاز می‌کنند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی کردستان در رابطه با نحوه خرید از دیوار هم بیان کرد: شهروندان حدالمقدور در محل سکونت خود خرید کنند و تا اصل کالا را مشاهده نکرده‌اند اقدام به پرداخت بیعانه یا پول دیگری نکنند.

سرهنگ دانش پور گفت: پلیس فتا کردستان از طریق شماره تلفن فوریت‌های سایبری ۰۹۶۳۸۰ و شماره تلفن اداری ۰۸۷۲۱۸۲۳۲۷۵ پاسخگوی شهروندان است.

وی با اشاره به برگزاری هفته پویش سایبری کودکان در فضای مجازی، اظهار کرد: این پویش از ۲۵ تا ۳۰ دی به اطلاع رسانی در مورد ملاحظات و خطرات این حوزه می‌پردازد.

کد خبر 24735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha