طرح تعادل‌بخشی 16 میلیون مترمکعب آب را به آبخوان‌های کردستان باز می گرداند

سرویس کردستان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: با اجرای طرح تعادل‌بخشی 1 میلیون مترمکعب آب به منابع آب زیرزمینی و آبخوان های کردستان باز می گردد.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد با اشاره به اقدامات حفاظتی در بخش آب در کردستان، گفت: از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.

وی اظهار کرد: اقدامات تعادل‌بخشی و اجرای سند سازگاری با کم آبی، مستقيماً منجر به صرفه‌جويي آب در سطح حوضه آبريز، محدوده‌هاي مطالعاتي و آبخوان‌ها می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: حدود 14 هزار حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که از این رقم 13 هزار حلقه آن با بیش از 90 درصد مصرف در بخش کشاورزی (با مصرف 400 میلیون مترمکعب در سال) حفر شده است.

آریانژاد ادامه داد: در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی تاکنون یک هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و با این کار 16 میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شده است.

وی یادآور شد: با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته توسط این شرکت و عليرغم نامناسب بودن تخصيص منابع مالي طرح، از ابتداي سال 1400 تاكنون تعداد 254 حلقه چاه غيرمجاز را با حجم آب صرفه‌جويي شده 7.7 ميليون مترمكعب مسدود و مسلوب المنفعه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بیان کرد: این تعداد به نسبت برنامه عملياتي ابلاغي سال 1400 كه شامل انسداد 170 حلقه چاه غيرمجاز و جلوگیری از برداشت 5 میلیون مترمکعب آب بوده، به ترتيب 149 و 154 درصد تحقق یافته است.

کد خبر 24664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha