عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی: ریاست جمهوری عراق، سهم ماست

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد به دلیل اینکه قبلا با حزب دمکرات کردستان توافقاتی وجود داشته است و پست های اقلیم کردستان در اختیار حزب دمکرات است. به همین دلیل باید ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی تعلق داشته باشد.

به گزارش کرد پرس به نقل از روداو، آریز عبدالله عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در این باره گفت: لازم است در چارچوب یک هیأت مشترک برای مذاکره درباره تشکیل دولت جدید عراق، در بغداد حضور پیدا کرد و اتحادیه میهنی و حزب دمکرات در مرحله اخیر، در این باره مذاکراتی داشته اند، اما اطلاعی ندارم که درباره اعزام یک هیأت مشترک و نامزدهای پست های مختلف یا چگونگی مذاکرات، توافق نهایی به دست آمده است یا خیر. مذاکرات خوبی انجام گرفته است. اما لازم است این مذاکرات به عمل تبدیل شود.

آریز عبدالله افزود: اگر اتحادیه میهنی و حزب دمکرات به صورت متحد در مذاکرات در بغداد مشارکت نکنند؛ برای مردم، جریانات سیاسی و دولت اقلیم کردستان بسیار زیانبار خواهد بود. زیرا نمی توان بدون اتحاد به اهدافمان در بغداد دست یابیم و هیچ جریانی هم نمی تواند اهدافش را تحقق بخشد.

یکی از پست هایی که اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان بر سر آن اختلاف دارند ریاست جمهوری عراق است که پیشتر براساس توافقات در اختیار اتحادیه میهنی بوده است. اما در حال حاضر حزب دمکرات مدعی آن است که به دلیل احراز تعداد کرسی های بیشتر، ریاست جمهوری عراق حق آن حزب است.

عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی تأکید کرد: اگر حزب دمکرات، از موضع اکثریت اظهار نظر و ادعا کند به دلیل احراز تعداد بیشتری از کرسی ها در مجلس عراق، باید بیشترین سهم را از قدرت به دست بیاوریم ممکن است به نتیجه نرسیم. برای نمونه در اقلیم کردستان، پست های اصلی در اختیار حزب دمکرات است. به همین دلیل بهتر است ریاست جمهوری عراق به عنوان یک پست عالی که در اختیار کردهاست به اتحادیه میهنی کردستان اختصاص یابد. از حزب دمکرات کردستان و سایر جریانات نیز می خواهیم برای کسب این پست از ما حمایت کنند.

آریز عبدالله همچنین گفت: اگر حزب دمکرات ادعا کند که در اقلیم کردستان، اکثریت آرا را در انتخابات به دست آورده است و توافق استراتژیک بین طرفین از بین رفته است، این به معنی آن است که به توافق دست نیافته ایم و به این روش به توافق نخواهیم رسید.

عضو ارشد اتحادیه میهنی تأکید کرد: اگرچه حزب دمکرات حائز اکثریت کرسی های مجلس عراق شده است و این حزب از حق احراز اکثریت پست ها برخوردار است، ولی ما از دو جنبه این موضوع را بررسی می کنیم: 1- قبلا توافق کرده ایم که ریاست و نخست وزیری اقلیم کردستان به حزب دمکرات اختصاص یابد لازم است پست ریاست جمهوری عراق نیز به اتحادیه میهنی تخصیص یابد. 2- اتحادیه میهنی در نیمی از اقلیم کردستان، دارای نفوذ قوی است و برای اینکه قدرت این نفوذ و هژمونی قوی در بغداد به عامل مشوقی برای همکاری تبدیل شود.

کد خبر 24332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha