پسرفت در نفت و راه آهن، رشد کشاورزی در خشکسالی

سرویس کرمانشاه _ اعلام پیش هنگام بخش هایی از وضعیت بودجه 1401 استان کرمانشاه طی روزهای اخیر حاشیه ها و واکنش های زیادی را در فضای مجازی استان برانگیخت. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در قالب یک کنفرانس مطبوعاتی و در حضور رسانه ها به این پرسش ها و پاسخ ها پاسخ گفت. با توجه به اهمیت موضوع، کردپرس به شکل ویژه ای به انعکاس مباحث مطرح شده در این نشست پرداخته است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، حبیب اله وفایی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه سهم تولید ناخالص داخلی معمولا با توجه به سهم جمعیت سنجیده می شود در ادامه عنوان کرد: استان کرمانشاه 2.4 درصد جمعیت کشور را داراست و انتظار می رود متناسب با این نیاز، در تولید ملی نقش آفرینی کند اما متاسفانه این سهم در شرایط کنونی تنها 1.5 درصد است و حدود یک درصد از سهم جمعیتی خویش عقب است.

وی افزود: معنی این آمار این است که در این استان عده ای کار نمی کنند و یا بسیاری به شکل ناقص کار می کنند و در نتیجه نمی توانند نیازها و درآمدهای خودشان را با توجه به پتانسیل ها، ظرفیت ها و استعدادها در بخش مختلف، تامین کنند.

شکاف میان جمعیت و تولید در غرب کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه یادآور شد: متاسفانه اگر این موضوع را به منطقه ۳ آمایش کشور - شامل استان های همدان، کرمانشاه، لرستان و ایلام - بسط دهیم است، این اختلاف ها آن زیاد تر هم می شود. این استان‌ها با دارابودن نزدیک به ۵ درصد جمعیت کشور، تنها 3.6 درصد تولید ملی را عهده دار هستند که این شکاف موجود، قابل توجه است و باید ریشه های این عدم تعادل‌ شناسایی شود و در جهت بهبود آن اقدام کرد.

وی در ادامه به موضوع تغییر ریل و اصلاح ساختار بودجه کشور توسط مسئولان بودجه ریزی کشور اشاره کرد و گفت: بودجه سال 1401 با رویکرد رشد اقتصادی، ارتقای بهره وری، عدالت محوری و ثبات اقتصادی و ارتقای کیفیت بودجه ریزی کشور، تدوین شده و برای سال آینده یک رشد 8 درصدی برای کشور هدف گذاری شده است.

وفایی یادآور شد: این رشد اقتصادی ۸ درصدی اقتاد کشور قرار است از طریق رشد در حوزه های تولید و بهره وری محقق شود که در این میان سهم استان کرمانشاه 7 درصد است.

سهم بسیار ناچیز حوزه نفت

وی در ادامه پیرامون جزئیات سهم بخش ها در استان کرمانشاه گفت: رشد تولید در بخش کشاورزی کشور 6.9 درصد در نظر گرفته شده است که سهم در کرمانشاه در این بخش 10.7 درصد است و در بخش استخراج نفت و گاز و سایر معادن برای کشور یک رشد 10.7 درصدی در نظر گرفته شده است و سهم کرمانشاه در این بخش تنها 0.6 درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: منابع رشد تولید قرار است از طریق بانک ها، صندوق توسعه ملی، شرکت های دولتی، بخش خصوصی، فروش اموال مازاد و دارایی های دولت و تشکیل صندوق ها و جذب سرمایه داخلی و خارجی تامین شود و رشد بهره وری هم قرار است از طریق توسعه بخش صادرات، استفاده مناسب از دانش فناوری و ظرفیت های موجود، محقق شود.

وفایی در نظر گرفتن یک رشد 7 درصدی را به معنای قرار دادن یک سقف مشخص برای رشد بیشتر ندانست و گفت: استان در این زمینه با هیچ قید و بندی روبرو نیست و می تواند با پیگیری از حوزه های مختلف برای توسعه حوزه های مختلف استفاده کند.

تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه استانی

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده برای اولین بار اختیاراتی به استان ها داده شده در ادامه عنوان کرد: سال آینده برای اولین بار بعد از 7 دهه، از منابع بودجه کل کشور، صندوق های پیشرفت و توسعه در استان ها تشکیل می شود و منابع حاصل از فروش اموال مازاد دارایی های غیرمولد در استان ها و مازاد درآمدهای مالیاتی به جای واریز در خزانه، در این صندوق استانی واریز می شود و اختیار مصرف آن با شورای برنامه ریزی و توسعه استان است.

وفایی از تغییر رویکرد نظام بودجه ریزی از ردیف محوری به برنامه محوری خبر داد و گفت: تا پیش از این همه استان ها بر اساس توان رایزنی و پیگیری به دنبال دریافت سهم بیشتر از منابع اعتباری صندوق ملی توسعه بودند، ولی برطبق لایحه بودجه 1401 قرار است سهم هر استان از صندوق توسعه ملی مشخص شود و از همان ابتدای سال در اختیار صندوق استانی قرار گیرد و این رویکرد به عدالت در بودجه ریزی کمک می کند.

هزینه 2 هزار میلیارد تومان با اختیارات استانی

وی در ادامه تاکید کرد: پیش بینی می شود که در سال آینده حداقل یک اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی در اختیار صندوق توسعه استان کرمانشاه قرار گیرد و شورای برنامه ریزی استان این اختیار را خواهد داشت از طریق این منابع به توسعه زیرساخت های تولید در شهرک های صنعتی و ارایه مشوق های سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی استفاده کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: در روش بودجه ریزی ردیف محوری سال ها طول می کشید یک پروژه به اتمام برسد ولی در روش برنامه محوری دستگاه باید پاسخگوی برنامه های خویش باشد و امکان نظارت افزایش می یابد.

وی در مورد مباحث مطرح شده در مورد افزایش مالیات گفت: در برنامه افزایش 62 درصدی مالیات در سال بودجه آینده، قرار نیست فشاری به مردم وارد شود و دولت به دنبال این است افرادی را که تا پیش از این مالیات پرداخت نمی کردند را ملزم به پرداخت مالیات کند.

وفایی ادامه داد: در لایحه تقدیم شده متوسط رشد اعتبارات تملک سرمایه ای استان های کشور 32 درصد است که رشد اعتبارات استان در این حوزه استان 57 درصد است و یک رقم خوب محصوب می شود.

وی یادآور شد: یکی از ابزارهای سنجش اعتبارات تملک سرمایه ای، میزان جمعیت است که سهم کرمانشاه با 2.4 درصد جمعیت از بودجه کشور حدود 3.3 درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه استان کرمانشاه به لحاظ کل اعتبارا ت و منابع در جایگاه سیزدهم کشور است در ادامه گفت: بودجه استان از حیث تملک دارایی های سرمایه ای سال گذشته 1331 میلیارد تومان بوده است که در سال 1401 با 57 درصد رشد به حدود 2088 میلیارد تومان رسیده است. همچنین در بخش طرح های ملی در سال 1400 اعتبارات استان، 1887 میلیارد تومان بوده است که در سال 1401 با 12.1 درصد رشد این میزان به 2116 میلیارد تومان رسیده است.

بودجه ناچیز راه آهن، فراموش شدن آزادراه

وفایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پروژه راه آهن برای امسال 120 میلیارد تومان اعتبار داشته و در سال آینده نیز مبلغ 108 میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی اغتبار شده است. البته با این میزان اعتبارات، این طرح نتیجه نمی رسد و قرار است این موضوع را از طریق وزارت خانه دنبال کنیم.

وی گفت: سامان گرمسیری در لایحه 1401 مبلغ 670 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع عمومی دارد و مابقی از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود تا این طرح به طور کامل اجرا شود. همچنین بودجه ای برای پروژه آزادراه کرمانشاه - همدان نیز در لایحه سال آینده دیده نشده است.

کد خبر 23986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha