کاهش چندباره نرخ بهره در ترکیه و سقوط 50 درصدی لیر

سرویس ترکیه - بانک مرکزی ترکیه یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد و به 14 درصد رساند.

به گزارش کردپرس، بانک مرکزی ترکیه (TCMB) با کاهش 100 واحد دیگر نرخ بهره، آن را به 14 درصد رساند.

به نوشته جمهوریت، در حالی که مردم ترکیه با افزایش شدید نرخ ها به دلیل سقوط ارزش لیر و بالا رفتن قیمت دلار دست و پنجه نرم می کنند، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را یک بار دیگر کاهش داد و به 14 درصد رساند.

بانک مرکزی ترکیه در ماه های سپتامبر، اکتبر و نوامبر، نرخ بهره را در مجموع 400 واحد کاهش داده بود. به این ترتیب با کاهش 100 واحدی نرخ سود بانک مرکزی در آخرین ماه سال میلادی جاری، نرخ بهره در ترکیه در مجموع 500 واحد کاهش یافت.

از ابتدای سال جاری تا کنون لیر ترکیه با بیش از 50 درصد کاهش ارزش به بی ارزش ترین دوران خود در تاریخ رسید. لیر ترکیه 45 درصد از این سقوط ارزش را از آغاز ماه سپتامبر تجربه کرده است، به طوری که هر دلار امروز با قمیت 15.46 لیر به فروش رفت و پیش بینی می شود این رقم تا شب به 16 برسد.

گفتنی است کاهش خودسرانه نرخ بهره با دستور مستقیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تأثیر مستقیمی بر روی قیمت ارز در این کشور داشته تا حدی که قیمت دلار در ترکیه در دقیقه نوسان دارد. به همین ترتیب قیمت اجناس و اقلام ضروری زندگی در ترکیه نیز هر روز در حال تغییر است. برخی از رسانه ها نیز از احتمال اعلام شدن وضعیت فوق العاده در ترکیه خبر می دهند.

همچنین بر اساس اعلام برخی از خبرگزاری ها در برخی از نقاط مرزی غربی ترکیه مردم کشورهای مجاور به دلیل کاهش ارزش لیر به ترکیه سرازیر شده و اقلام مورد نیاز خود را از این سوی مرز خریداری کرده اند.

کد خبر 23466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha