حسن بهرام نیا و چالش‌های پیش رو / یاسر بابایی

سرویس ایلام - حسن بهرام نیا با رأی هیأت دولت استاندار ایلام شد و بی‌شک با چالش‌هایی در مدیریت استان روبه‌رو خواهد بود که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، برخی از مهم‌ترین چالش‌های بیست و سومین استاندار ایلام که با آن در استان ایلام روبه‌رو خواهد شد در ادامه خواهد آمد؛ چالش‌هایی که برخی از آنها مدتهاست گریبان مردم استان و استاندارانش را گرفته است.

چالش قبیله گرایی

قبیله، ایل و طایفه اگر چه یک واحد اجتماعی غیر قابل نادیده گرفته شدن است و کارکرد هویت ساز و انسجام دهنده دارد اما در مواجهه با مقولاتی مانند توسعه همه‌جانبه و جامعه‌پذیری در عصر جدید عملکرد خوبی نداشته و خود به عنصری ضد توسعه تبدیل شده است. بهرام نیا اگر می‌خواهد سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی را در استان راهبری کند، پیه چالش طایفه گرایی و خاندان سالاری حتماً به تنش خواهد خورد. چه در حوزه اقتصادی و فشارهای قبیله گرایانه برای کشاندن سرمایه‌گذاری ها به جغرافیای ایلات و چه در حوزه سیاسی برای تصدی پستهای مدیریتی به وابستگان ایلی، قطعا بهرام نیا دچار چالش و تصمیمات سخت خواهد شد و باید فکری اساسی کند و برای این مواجهه حتمی، برنامه داشته باشد و گر نه درِ ایلام همچنان بر همان پاشنه‌ی تعویق توسعه یافتگی خواهد چرخید.

چالش آسیب‌های اجتماعی

در کنار ثروت‌های خدادادی ایلام، متاسفانه این استان دارای نُرم بالاتر از حد معمول آسیب‌های اجتماعی است که مواجهه با هر کدام از این آسیب‌ها یک چالش جدی برای استاندار ایلام خواهد بود. او برای غلبه بر آمارهای نگران کننده خودکشی و دیگرکشی در استان، نزاع‌های جمعی، بیکاری، طلاق، کودک همسری، اعتیاد و... دو راه در پیش دارد؛ یا مانند اسلاف خود به تکاپوی تدوین سندهای بی ارزش در هر شاخه و عدم عمل به آنها خواهد افتاد و تنها در مصاحبه مسئولین مرتبط شاخصه‌ها را بهبود می‌بخشد یا نه، به ریشه این آسیب‌ها که اغلب ناشی از فقر مضاعف است خواهد پرداخت.

شاهکار بهرام نیا می‌تواند استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی استان و خلق ثروت در استان برای بیشترین افراد ممکن باشد. اگر هر کدام از پروژه‌های بزرگ استان جهش داشته باشند و به بهره‌برداری برسند، قطعا در رونق اقتصاد خانوار و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان نیز موثر خواهد بود. و در کنار عمل به این وظیفه ذاتی، توجه ویژه و فراتر از بخشنامه‌های رایج به حوزه نشاط اجتماعی، فرهنگ و آموزش مهارت‌های زندگی، شاه کلید کاهش بنیادین آسیب‌های اجتماعی در استان است البته به شرطی که نمایشی نباشد و کار واقعی صورت بگیرد.

چالش نفت و گاز و پتروشیمی

امروز دیگر بر بسیاری از مردم پوشیده نیست که ایلام دارای ۹۵ درصد ذخایر نفت و گاز غرب کشور است ولی مردم استان آنچنان که باید از این ثروت بهره‌ای جز اشتغالی نصفه ندارند. مطالبه دیرینه مردم ایلام جهت بازگشت موثر این ثروت، ایجاد شرکت مستقل نفت و گاز ایلام است و آن را حلال بسیاری از مشکلات مانند عدم پرداخت مالیات در داخل استان، عدم گردش مالی در داخل استان، عدم ارتقای نیروهای متخصص بومی استان در ساختار مدیریتی شرکتهای بزرگ وابسته به نفت و گاز، عدم اشتغال جوانان بیکار و عدم پیشرفت و بهره‌برداری از پروژه‌های نفت و گاز استان می‌دانند.

باید دید حسن بهرام نیا که خود فردی از بدنه وزارت نفت است در مواجهه با این چالش چه خواهد کرد. آیا او با توجه به سوابقی که در حوزه نفت و گاز دارد، به عنوان استاندار ایلام پشت مطالبه مردم استانش مبنی بر ایجاد شرکت مستقل نفت و گاز ایلام خواهد ایستاد یا او نیز اسیر روابط فراضابطه‌ای درون ساختار وزارت نفت خواهد شد و به حرکتی تدریجی و خسته کننده برای عدم تحقق خواسته‌های مردم استان ایلام در حوزه نفت و گاز دست خواهد زد؟ باید دید.

در حوزه پتروشیمی نیز ایلام دارای چند طرح نیمه کاره و چند طرح روی کاغذ است و علاوه بر این در حوزه ایجاد پارک پلی پروپیلن در استان که فراخوان جذب سرمایه‌گذار آن نیز منتشر شده، امیدهای زیادی به نتایج ملموس این طرح‌ها بسته شده و توقع مردم برای حل چالش‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی استان از استاندار نفتی آن بسیار بالاست که موفقیت در این حوزه به تقویت بهرام نیا کمک خواهد کرد. پر واضح است که اگر در این حوزه به عنوان پیشران اقتصاد و توسعه صنعتی ایلام موفقیتی به دست بیاید، حال شهرکهای صنعتی استان نیز خوب خواهد شد و از رکود و خاموشی بیرون خواهند آمد.

چالش رسانه

بهرام نیا فرماندار و معاون سیاسی استانداری و نماینده مجلس بوده و بعید است رسانه را نشناسد و به اهمیت واسطه بودن رسانه بین مردم و مسئولین، مدعی العموم بودن رسانه از جانب مردم و نماینده افکار عمومی بودن خبرنگاران، ناآگاه باشد. امید است که در کنار این آگاهی، سواد تشخیص جنس اصل از بنجل را نیز داشته باشد و بداند که کدام قلم برای کمک به اعتلای استان حرکت می‌کند و کدام قلم جهت منافع زودگذر شخصی و گوش به فرمان گروههای فشار مسائل را نقد می‌کنند.

بدیهی است که اگر استاندار ایلام به خاطر غیربومی بودن قصد تشکیل گروه فشاری را در حوزه رسانه داشته باشد، قطعا با چالشی جدی مواجه می‌شود و با توجه به پروسه طولانی انتخابش به عنوان استاندار و مخالفانی که خود را شکست خورده این رقابت می‌دانند، احتمال داشتن منتقد و تخریبچی سنتی برایش وجود دارد. اگر وی و تیمی که عهده‌دار مسئولیت روابط عمومی استانداری ایلام خواهند شد بتوانند جریان اطلاع رسانی استانداری را از انحصار چند رسانه معلوم بیرون بیاورند و در کار رسانه با تعامل و با اصول حرفه‌ای و نه باندی و محفلی پیش بروند، احتمال موفقیتش در تبدیل چالش رسانه به فرصت رسانه بالا خواهد رفت.

مسائل مهمی چون اختلافات بیهوده با نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و دوگانه سازی های مصنوعی در مسائل استان، تنها و تنها از آدرس‌های غلطی ناشی می‌شوند که برخی از اهالی رسانه اعم از حقیقی و مجازی منتشر می‌کنند و امید دارند روی استاندار و تصمیماتش تأثیر گذاشته و مطامع عده‌ای خاص را تامین کنند. در مواجهه با این چالش باید تیم روابط عمومی استانداری و همچنین خبرگزاری ایرنا در استان از ایفا کردن نقش ضبط صوت صرف و پوشش دهنده اخبار به تولید محتوا در حوزه مسائل استان پرداخته و خود مطالبه گر توسعه و آگاهی دهنده و معلم جامعه باشند.

چالش‌های آینده

شاید به جرات بتوان گفت که مهم‌ترین چالش‌های بهرام نیا در آینده میراث طرح‌های نیمه‌تمام استان است که از گذشته به او به ارث خواهد رسید. تعیین تکلیف و بهره‌برداری سامانه گرمسیری به دوران زمامداری او نیز رسیده است و بسیاری از پروژه‌های سدسازی استان رشد مناسبی ندارند. راه آهن در ایلام همچنان در حد حرف است و برخی پروژه‌های بزرگ راهسازی استان همچنان بدون پیشرفت هستند. ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران هنوز مهر تصویبش نخشکیده است و دو گذرگاه مرزی چیلات و چنگوله نیاز به رایزنی با همتایان عراقی استاندار و تکاپوی وزارت خارجه دارد و الحاق سومار به استان ایلام که مطالبه مردمی است یک کار پیچیده با چالش‌هایی چند وجهی است. انجام پتروشیمی هلیلان، دهلران و ان جی ال و پیگیری پارک پلی پروپیلن در صنایع پایین دستی، هم مطالبه و هم ضرورت است که در کنار توسعه میدان‌های نفتی مشترک باید در دستور کار قرار بگیرد. سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و باغداری امروز به مطالبه همه شهرستانهای استان تبدیل شده است و ابر چالش استان در حوزه آب آشامیدنی همچنان مشکل جدی بسیاری از شهرستان‌هاست. فقدان امکانات در شهرستانهای تازه تأسیس استان و نداشتن چارت اداری و ضرورت سر و سامان دادن فوری به این شهرستان‌ها نیز چالش‌هایی است که در روزهای کاری آینده بهرام نیا با آن مواجه خواهد شد. و مبحث مهم دیگر توجه محسوس و جهش گونه به حوزه گردشگری استان است که بعد از نفت و گاز و پتروشیمی می‌تواند پیشران اقتصاد استان باشد.

حسن بهرام نیا، بیست و سومین استاندار ایلام در آینده با چالش‌هایی بسیار بیشتر از آنچه در این یادداشت آمد مواجه خواهد بود و راه موفقیت در آن اول از همه توکل به خدا و ثانیا توجه به تمام ظرفیت‌ها، مشورت پذیری و عدم شرکت در دوگانه سازیهای کاذب است. برای وی آرزوی موفقیت داریم و به عنوان نماینده افکار عمومی بر عملکرد ایشان نظارت خواهیم داشت.

کد خبر 22094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha