پرونده انحلال HDP آزمونی بزرگ برای دادگاه قانون اساسی ترکیه است

سرویس ترکیه - روزنامه نگار کرد پرونده انحلال HDP را آزمونی بزرگ برای بی طرفی دادگاه قانون اساسی ترکیه دانست.

به گزارش کردپرس، حسین آکیول روزنامه نگار کهنه کار کُرد، دادگاه انحلال حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) را آزمایشی بزرگ برای دادگاه قانون اساسی ترکیه دانست و گفت که با انحلال HDH تصویر بی طرفی دادگاه قانون اساسی ترکیه برای همیشه از بین خواهد رفت.

آکیول در گفتگو با خبرگزاری مزوپوتامیا، گفت: «انحلال احزاب از جمله آزمون هایی است که ترکیه در حوزه دموکراسی نتوانست از آن سربلند بیرون آید. انحلال احزاب از سال 1946، زمانی که نظام چند حزبی معرفی شد، ادامه دارد. پس از دهه 1960 دادگاه قانون اساسی وظیفه انحلال احزاب را بر عهده گرفت. اگرچه تصور می‌شد که در زمان تأسیس، وظیفه این دادگاه موازنه قدرت و کنترل در جامعه باشد، اما دادگاه قانون اساسی که از نظر ایدئولوژیک نمی‌توانست از شر کدهای دولتی خلاص شود، در تعطیلی بسیاری از احزاب نیز پیشقدم شد.»

او ادامه داد: «اگرچه تصور می شد که با انحلال حزب سلف عدالت و توسعه (AKP) [حزب رفاه] پرونده انحلال احزاب در دادگاه قانون اساسی برای همیشه به پایان برسد، اما پرونده انحلال HDP نشان داد که روند تبدیل احزاب سیاسی به «دشمن داخلی» به پایان نرسیده است.»

آکیول با اشاره به پرونده های انحلال در دوران تاسیس جمهوری ترکیه گفت: «در پرونده‌های انحلال دیده‌ایم که در اصول تأسیس جمهوری ترکیه و بازتاب‌های سیاسی آن همیشه یک تصور از «دشمن داخلی» وجود دارد. این دشمنان داخلی ارمنی ها، کردها، علوی ها، کمونیست ها و احزاب سوسیالیست بوده اند.»

این روزنامه نگار کُرد در ادامه با اشاره به دخالت حکومت در کار قوه قضائیه گفت: «نهادهای قضائی که باید بی طرف باشند به دلیل دخالت حکومت در انتخاب اعضای شورای قضات و دادستان ها نمی توانند بی طرف عمل کنند. حتی دادگاه قانون اساسی نیز مستقل نیست. بنابراین آزمون بزرگی در انتظار دادگاه قانون اساسی است. اگر دادگاه قانون اساسی HDP را منحل کند تصویر بی طرفی خود را برای همیشه در اذهان از بین برده است.»

کد خبر 21374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha