ترکیه را از شر HDP خلاص می کنیم

سرویس ترکیه - در شرایطی که پرونده انحلال HDP در دادگاه قانون اساسی ترکیه در جریان است، اردوغان این حزب را به همکاری با PKK متهم کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از چند پروژه در استان کردنشین باتمان، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) را که عمدتاً کردهای این کشور را نمایندگی می کند، به همکاری با حزب کارگران کردستان (PKK) متهم کرد و ابراز امیدواری کرد این حزب به زودی منحل شود.

به نوشته خبرگزاری دولتی آناتولی اردوغان در سفر به باتمان با اشاره به پرونده انحلال حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با این ادعا که HDP از کردهای ترکیه سوءاستفاده می کند، گفت: «کشور و مردم منطقه‌مان را از تسلط PKK نجات دادیم. ان شاءالله کشورمان را از تسلط سیاسی HDP که عروسک گروه تروریستی PKK است نیز نجات خواهیم داد.»

PKK در ترکیه یک سازمان تروریستی شناخته می شود، اما HDP یک حزب سیاسی قانونی است که دومین حزب اپوزیسیون و سومین حزب حاضر در پارلمان ترکیه به شمار می رود و دارای آرای بیش از شش میلیون شهروند ترکیه است. این حزب در روند مذاکرات صلح با دولت ترکیه همکاری می کرد و نقش واسطه ای میان حکومت و PKK ایفا می کرد. اما پس از توقف روند مذکور، سران و اعضای این حزب هدف حمله و سرکوب حزب حاکم قرار گرفتند.

اردوغان در ادامه اظهارات خود ادعا کرد: «این گروه تروریستی با رفتار‌های خشونت‌‌آمیز خود درحالی که هیچ انگیزه‌ای برایش نمانده، ثابت کرده که هیچ ارتباطی با مردم این سرزمین‌ها ندارد.»

در شرایطی که پرونده انحلال HDPدر دادگاه قانون اساسی ترکیه در جریان است، اتهاماتی که توسط رئیس جمهور ترکیه مطرح می شود، می تواند در رأی قضات این دادگاه تأثیر گذار باشد. منتقدان اردوغان معتقدند رأی دادگاه های ترکیه در پرونده های دارای ابعاد سیاسی، اغلب در راستای منویات اردوغان است که در نطق های وی مطرح می شود.

کد خبر 20813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha