آکادمیسین کُرد به دلیل نوشتن «بژی کردستان»  بازداشت شد

سرویس ترکیه - آکادمیسین کُرد به علت نوشتن «بژی کردستان» تهدید به مرگ شد، کتک خورد، از دانشگاه اخراج شد، و در آخر بازداشت شد.

به گزارش کردپرس، حفظ الله کوتوم، آکادمیسین کُرد و دستیار پژوهشی دانشگاه فرات به دلیل انتشار جمله ای حاوی عبارت «Bijî Kurdistan» (زنده باد کردستان) در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی، مورد تهدید و ضرب و شتم قرار گرفت، روی در اتاقش پرچم ترکیه آویزان شد، از دانشگاه اخراج شد، و در آخر هم به اتهام عضویت در سازمان تروریستی بازداشت شد.

سوم نوامبر بود که کوتوم به دلیل نوشتن جمله «انقلاب سپتامبر بر همه کردها مبارک باد. زنده باد کردستان» در حساب کاربری توئیتر خود برای پاره ای توضیحات از سوی هیأت رئیسه دانشگاه فراخوانده شد.

او باید پاسخ می داد که هدفش از انتشار این پست چه بوده است و آیا نوشتن این عبارت حاوی تهدید یا نیتی برای بر هم زدن تمامیت ارضی و امنیت کشور بوده است؟

کوتوم در دفاعیات خود با بیان این که از نام و پرچم کردستان در دیدارهای رسمی حکومت ترکیه و اقلیم کردستان استفاده می شود گفت که او نیز از همان عبارت و پرچمی استفاده کرده است که در دیدارهای رجب طیب اردوغان با مسعود و مسرور بارزانی به کار می روند.

هیأت رئیسه دانشگاه پرونده ای را برای بررسی این موضوع به جریان انداخت.

روز پیش کوتوم در ساعات صبح در حساب کاربری خود نوشت که عده ای از افراد که دانشجو نیستند و او نیز آنها را نمی شناسد، پشت در اتاق او کمین کرده اند. او گفت در صورت بروز تهدیدی از جانب آنها از حق خود برای دفاع استفاده خواهد کرد.

ماجرا این بود که عده ای از اعضای حزب حرکت ملی (MHP) که سخن گفتن از «کردستان» را نمود جدایی طلبی می دانستند یک پرچم بزرگ ترکیه را روی در اتاق او چسبانده بودند. پس از آن عایشه قاراچورلو رئیس دفتر سمیح ایشیک وِر رئیس MHP شاخه الازیغ تصویر پرچم آویزان شده بر در اتاق کوتوم را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و نوشت: «نترس، اینجا جمهوری ترکیه است و هر کس در جایی که شایستگی اش را دارد قرار دارد. این دولت ابدی است، زنده باد جمهوری ترکیه.»

پس از این هیأت رئیسه دانشگاه خبر اخراج او را صادر کرد. کوتوم در مصاحبه با گازته دیوار اعلام کرد که از دانشگاه اخراج شده و از سوی افرادی در شبکه های اجتماعی تهدید به مرگ شده است. او به گازته دیوار گفت: «اگر به نظرهای منتشر شده زیر پست های من در شبکه های مجازی نگاه کنید، انواعی از تهدید، توهین، و دشنام هایی را که در شأن انسان نیست خواهید دید.»

او سپس در حال مصاحبه با گازته دیوار گفت: «پلیس ها آمدند، احتمالا دارم بازداشت می شوم...»

کوتوم همزمان در حالی که توسط نیروهای پلیس به سوی خودروی آنها کشیده می شد توسط برخی از اعضای MHP و «اولکو اوجاقلاری» که در مقابل در دانشگاه منتظر او بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

کد خبر 20644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha