آیا ارتش ترکیه می تواند بدون دستور رئیس جمهور از سلاح شیمیایی استفاده کنند؟

سرویس ترکیه - صالحه آیدنیز نماینده کرد مجلس با طرح پرسش پارلمانی خواستار پاسخگویی وزیر دفاع درباره استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی در اقلیم کردستان شد.

به گزارش کردپرس، صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، روز گذشته با طرح موضوع استفاده ارتش ترکیه از سلاح شیمیایی در اقلیم کردستان خواستار پاسخگویی خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه درباره این موضوع شد که آیا نیروهای مسلح ترکیه می توانند بدون دستور رئیس جمهور برای استفاده از سلاح های شیمایی عمل کنند؟

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، در پرسش ارائه شده به مجلس آمده است که «153 تن از اعضای دولت خودمختار اقلیم کردستان، و نمایندگان پارلمان عراق، روشنفکران، نویسندگان و روزنامه نگاران کُرد، همچنین فرانسوا آلفونسی نماینده پارلمان سبزها در فرانسه، آندریاس شیدر نماینده پارلمان اتریش، نیکولای ویلومسن نماینده حزب چپ‌ دانمارک، از سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) خواسته اند استفاده از سلاح شیمیایی توسط ترکیه را متوقف کنند. آنها همچنین خواستار تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی از سوی ترکیه شدند.»

در ادامه این این پرسش پارلمانی به عضویت ترکیه در کنوانسیون ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی (CWX) اشاره شده و آمده است: «در کنار آن ترکیه در سال 1929 پروتکل ژنو در ممنوعیت تولید و استفاده از سلاح های شیمایی را امضا کرده است. با این همه اسنادی در دست است که ترکیه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است و قربانیان استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی در بیمارستان ها هستند.»

آیدنیز با پرسیدن این پرسش ها از خلوصی آکار خواهان پاسخگویی او در این زمینه شد:

«آیا ادعاهای مطرح شده در رسانه ها مبنی بر استفاده نیروی هوایی ارتش ترکیه از سلاح های شیمیایی در عملیات های جاری در خاک اقلیم کردستان، صحت دارد؟ آیا وزارت دفاع تحقیقی در مورد این ادعاها انجام داده است؟

آیا نیروهای مسلح ترکیه این اختیار را دارند که در عملیات برون مرزی بر خلاف کنوانسیون سلاح های شیمیایی و پروتکل ژنو که ترکیه یکی از طرفین آنها است عمل کنند؟ آیا نیروهای مسلح بدون تأیید یا دستور دولت (رئیس جمهور) می توانند این کار را انجام دهند؟

اگر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی صحت داشته باشد، آیا پرونده تحقیقات علیه فرماندهان ارشد و افراد مسئول در این امر آغاز خواهد شد؟»

گفتنی است وزارت دفاع ترکیه هنوز به این پرسش پارلمانی واکنشی نشان نداده است. موضوع جالب توجه این است که رسانه های اپوزیسیون ترکیه از قبیل روزنامه های سوزجو، جمهوریت و ... هیچ کدام از اخباری را که در زمینه استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی است پوشش نمی دهند و این اخبار تنها در رسانه های حامی اقلیت و کردها منتشر می شوند.

کد خبر 20570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha