کردها هزاران سال است که اینجا زندگی می کنند و ترکیه 100 سال است که این را انکار می کند

سرویس ترکیه - شهروندی که به خاطر نام بردن از «کردستان» بازداشت شده بود از کردستان به عنوان سرزمینی که هزاران سال قدمت دارد نام برد.

به گزارش کردپرس، جمیل تاشکسن، شهروند اهل سیرت که چند روز پیش به دلیل گفتن جمله «اینجا کردستان است»، بازداشت شده بود، در یک گفتگو اظهار داشت که هزاران سال است که کردها در این سرزمین ها زندگی می کنند و حکومت ترکیه صد سال است آن را انکار می کند.

تاشکسن که در یک دیدار مردمی به مرال آکشنر رئیس حزب خوب (İP) ترکیه گفته بود: «هویت و زبان کردها انکار می شود، جایی که در آن ایستاده ای کردستان است، اما این انکار می شود»، به اتهام تبلیغ برای یک سازمان تروریستی بازداشت، و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد. او پس از رسانه ای شدن این گفتگو از سوی بسیاری از مردم کُرد و فعالان برابری طلب ترکیه و سایر کشورها مورد حمایت قرار گرفت.

تاشکسن در گفتگو با خبرنگار آژانس مزوپوتامیا گفت: «وقتی داشتم چای می نوشیدم، به یکباره خانم آکشنر وارد مغازه شد. او پس از گفتگو با دوستانم از من پرسید که به چه کاری مشغول هستم؟ به او گفتم: "می خواهم از شما چیزی بپرسم. آیا صلاح الدین دمیرتاش تروریست است که شما مدام در مجلس این را بیان می کنید؟ شما رای دهنده کرد و دمیرتاش را تروریست اعلام می کنید. اگر دمیرتاش تروریست است، همه ما تروریست هستیم." سپس درباره کردستان گفتم و او جوابی نداد. زیرا چیزهایی انکار می شوند. ریشه های ما به هزاران سال پیش باز می گردند.»

تاشکسن با اشاره به این که آکشنر و هیات همراه او مدام در این گفتگو تکرار می کردند که ما در ترکیه هستیم نه کردستان، گفت: «به آنها گفتم: "جایی که شما اکنون ایستاده اید از نظر جغرافیایی کردستان و از نظر مردمی و شهرنشینی کُرد است. این حقیقتی است که صد سال است انکار می شود." سپس آکشنر گفت: "ما یکی هستیم، از قارص تا ادیرنه (شرق تا غرب ترکیه) یکی هستیم."»

تاشکسن افزود: «این نوع اظهارات، در زندگی واقعی جایگاهی ندارند. کردستان در دوران عثمانی هم وجود داشت. هزاران سال است که وجود دارد. من در آنجا تنها درباره کردستان ترکیه سخن نگفتم، بلکه منظور من کردستان سوریه، کردستان عراق و کردستان ایران نیز بود. من درباره مردمی با بیش از 50 میلیون جمعیت سخن گفتم. کردها هزاران سال است که در این سرزمین ها زندگی می کنند. ریشه های ما به هزاران سال پیش می رسند. ما یک جغرافیا هستیم و خیلی چیزها نادیده گرفته می شوند. ما این ها را به آکشنر و هیات همراهش گفتیم.»

تاشکسن با بیان این که می دانسته او را بازداشت خواهند کرد گفت: «من با به خطر انداختن همه چیز در ترکیه از کردستان دفاع می کنم. منتظر بازداشت بودم. آنها به خانه ام آمدند و مرا در حالی بردند که از من فیلم می گرفتند، و بعد فیلم بازداشت مرا منتشر کردند. دستبندهای موجود در فیلم که به دستم زدند مایه افتخار من است. من هیچ کار شرم آوری نکرده ام. من حقیقت را گفته ام.»

تاشکسن با یادآوری میتینگ های تبلیغاتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور برای انتخابات، که در آنها از واژه کردستان نام می برد، گفت: «اردوغان خودش برای گرفتن رای کردها نام کردستان را فریاد می زند، وقتی که منافعش تامین شد، کردستان را انکار می کند. این حکومت بر اساس انکار کردها شکل گرفته است.»

تاشکسن ادامه داد: «با وجود گفتمانی که زبان و فرهنگ و وجود ما کردها را انکار می کند، حمایت زیادی از من صورت گرفت. نه تنها از کردستان ترکیه، بلکه در کردستان عراق، کردستان ایران، و کردستان سوریه هم از من حمایت شد. از همه کسانی که حمایتم کردند تشکر می کنم.»

تاشکسن در آخر با تاکید بر وحدت کردها گفت: «ما چاره ای جز وحدت با هم نداریم. ما باید با هم وحدت داشته باشیم تا نتوانند انکارمان کنند.»

کد خبر 20256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha