بیانیه کاخ سفید درباره دیدار جو بایدن و رجب طیب اردوغان

سرویس جهان- بر اساس بیانیه کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با رئیس جمهور ترکیه، ضمن تاکید برتوسعه همکاری میان ترکیه و آمریکا، نگرانی خود را از خریدهای نظامی ترکیه از روسیه بیان کرده و بر حفظ نهادهای دموکراتیک در ترکیه و رعایت حقوق بشر تاکید کرده است.

به گزارش کردپرس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز در شهر رم و در حاشیه نشست رهبران گروه جی 20 با هم دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه، جو بایدن در دیدار با اردوغان تمایل خود برای حفظ روابط سازنده آمریکا با ترکیه، توسعه همکاری در زمینه های مختلف و رفع موثر اختلافات بیان کرده است.

بایدن همچنین از کمک ترکیه به ماموریت ناتو در افغانستان به مدت 20 سال قدردانی کرده است.

رهبران ترکیه و آمریکا همچنین درباره روند سیاسی در سوریه، تحویل کمک های انسانی به مردم افغانستان، انتخابات در لیبی، وضعیت در مدیترانه شرقی و تلاش های دیپلماتیک در جنوب قفقاز با هم گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن در این دیدار بر شراکت دفاعی میان ترکیه و آمریکا تاکید کرده است اما به نگرانی آمریکا در مورد خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 روسیه از سوی آنکارا نیز اشاره کرده است.

جو بایدن همچنین بر اهمیت وجود نهادهای دموکراتیک قدرتمند در ترکیه، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون برای ایجاد صلح و رفاه تاکید کرده است.

برخی خبرگزاریها از تاکید بایدن و اردوغان بر ایجاد مکانیسم مشترک برای رفع اختلافات خبر داده اند اما در بیانیه کاخ سفید به آن اشاره ای نشده است.

کد خبر 20238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha