هیولای اعماقِ نگینِ فیروزه ایی آب می بلعد/ دریاچه ارومیه در کمای وعده های بی انجام!

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه کارشناسان از محو دریاچه ارومیه به دلیل خشکسالی ها و نامدیریتی ها تا پایان پاییز امسال خبر می دهند، اخیرا مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته است: «دی ماه امسال می‌توان شاهد انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه و سیرابی آن باشیم» و این یعنی همان روند قبلی انتقال آب به دریاچه نمکی و ثبات متزلزل!

به گزارش خبرنگار کردپرس، حجم دریاچه ارومیه پاییز امسال نصف شد و هر چه آب در این سال ها به خورد دریاچه دادند، این هیولایی نمکی خوابیده در ته دریاچه قورت داده است. خشکسالی امسال دق دلی های خودش را سر طبیعت خالی کرد و در نبود آب ذخیره پشت سدها، حق آبه ایی هم به دریاچه ارومیه و مابقی تالاب های آذربایجان غربی نرسید.

هر چه بود سهم آب شرب و کشاورزی استان شد و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی مرداد ماه امسال تداوم روند رهاسازی آب سد های استان به دریاچه ارومیه را باعث ایجاد یک بحران در تامین آب شرب و خیانت به شهروندان دانست و گفت: «در پی کاهش بارشها، آب معادل برف و کاهش حجم آب مخازن سدهای استان رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه متوقف شده است».

اما ستاد احیای دریاچه ارومیه که در عدم تکمیل شدن پروژه تونل انتقال آب زاب به دریاچه، تنها امیدش به حق آبه ایی بود که از سدها راهی دریاچه می شد، بعد از اصرار فراوان نا امید شد و اکنون مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه شمشیر را از رو بسته و خواهان پیگیری حقوق عامه در بحث حق آبه دریاچه ارومیه شده است.

مسعود تجریشی، حتی خواسته تا «مردم از قوه قضائیه طلب کنند تا کسانی که باعث ضرر و زیان به حق عامه شده و سبب ایجاد گرد و غبار نمکی و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی آنان می‌شوند، پاسخگو باشند»!

او تاکید کرده: «با توجه به اینکه هم اکنون گرد و غبار بار دیگر افزایش یافته است، یک نفر نمی‌تواند خود تصمیم‌گیرنده باشد و عنوان کند چون بارندگی امسال کم است، سهم دریاچه داده نمی‌شود و خوشبختانه «مخبر» نیز در این قضیه محکم ایستاده است و اگر امسال نیز برخی نمایندگان مجلس از وزارت نیرو بخواهند که آب به دریاچه ارومیه واگذار نشود، در سال آینده شاهد خشکی دریاچه خواهیم شد».

این در حالی است که در خشکسالی امسال، اگر حق آبه دریاچه ارومیه رها سازی می شد، دیگر آبی تا زمستان امسال برای شرب مردم منطقه باقی نمی ماند!!

تعهد آب منطقه ای استان برای رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه ۶۱۶ میلیون مترمکعب بود اما پس از رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب از این میزان، رهاسازی متوقف شد، چرا که در کاهش حجم آب مخازن سدهای استان، تداوم این روند باعث ایجاد یک بحران در تامین آب شرب محسوب می شد.

در کنار حق خواهی های عجیب ستاد احیای دریاچه ارومیه، از دیگر سو، نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه گفته است: «آقایان کلانتری و تجریشی، مسئولان ستاد احیا به خاطر اجرای طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند».

مهدی عیسی زاده، با درخواست از سازمان بازرسی برای ورود به روند اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: «در طول هفت سال گذشته در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های غلط اجرا و اعتبارات هنگفت زیادی به هدر رفت، باید سازمان بازرسی با ورود به این موضوع مشخص کنند آقایان کلانتری و تجریشی این اعتبارات را کجا و چه میزان هزینه کرده‌اند؟!».

او ادامه داد: «تمام مطالعات طرح‌های ستاد احیای و هزینه‌هایی که صرف این طرح‌ها شد غلط بود. افرادی در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله کلانتری و تجریشی روی کار آمدند که هیچ شناختی از منطقه و دریاچه ارومیه نداشتند».

در کنار همه این کش و قوس ها، اما خبری از برنامه جدید و تغییر در روند پروسه قبلی احیای دریاچه ارومیه دیده نمی شود. کارشناس بحران‌های محیطی و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران هم گفته است: «برخلاف ادعای وزارت نیرو مبنی بر این که خبرهای خوبی درباره احیای دریاچه ارومیه در راه است، وضعیت دریاچه اسف‌بار است و تا پایان پاییز امسال ممکن است دریاچه ارومیه از روی نقشه جغرافیایی ایران حذف شود».

با وجود این دوباره عده ایی اعلام کرده اند که قصد دارند دریچه چند سد را به سمت دریاچه باز کنند، درحالی که دریاچه ارومیه نزدیک ۱۶ میلیارد متر مکعب حق‌آبه طلبکار است! اما سدهای استان جمعا تا دو میلیارد متر مکعب حق‌آبه را می توانند تامین کنند!

یک حساب سرانگشتی ساده هم نشان می دهد که با تکمیل تونل انتقال آب زاب و خطوط انتقال تصفیه خانه های ارومیه و تبریز هم پس از ١٠ سال چیزی حدود ٧ میلیارد متر مکعب (بدون محاسبه تبخیر و پرت آبی) به دریاچه می رسد، در حالی که طبق اعلام رسمی؛ دریاچه سالانه نیازمند ٣ هزار و ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه است!

اما مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه که برنامه هایشان بر همان پاشنه قدیمی می چرخد، با وجود نصف شدن حجم و کاهش چشمگیر وسعت دریاچه که موجب اتصال جزایر چندگانه و ورود گونه های وحشی به منطقه شده است، هنوز هم امیدوار است و گفته است؛ «تنها با حفر 170 متر دیگر حفاری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه تمام می شود و طبق پیش‌بینی ها حفاری آن تا 30 آبان امسال به پایان برسد، سپس دستگاه را از تونل خارج می‌کنند که آن هم یک ماه طول می‌کشد و هم اکنون نیز 150 میلیون مترمکعب آب پشت سد کانی سیب وجود دارد و با پایان حفاری تونل، این میزان آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شود. بنابراین دی ماه امسال می‌توان شاهد انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه و سیرابی آن باشیم.».

تجریشی همچنین با اشاره به وضعیت تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز، امیدوار است؛ «اگر منابع مالی تامین شود، یکی از تصفیه‌خانه‌ها در آذر ماه و یکی نیز تا سه ماه آینده افتتاح شده و آب به صورت کامل به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود».

اما باید دید آیا همه چیز طبق این خوشبینی ها و وعده های های جناب مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، خواهد بود یا نه؟؟! کما اینکه دی ماه سال ٩٩، نیز رییس جمهور وقت، در آیین بهره برداری رسمی از پروژه های وزارت نیرو، اعلام کرد بود: «به زودی به روز جشن احیای دریاچه ارومیه می‌رسیم». اما دریاچه نه تنها احیا نشد، بلکه نصف شد!

با اینکه از ماه ها پیش دیگر اخبار مربوط به وضعیت آماری دریاچه ارومیه منتشر نمی شود! اما در حال حاضر حدود ۲ میلیارد مترمکعب از حجم آب دریاچه کاسته شده و حجم دریاچه به نصف رسیده است، با این وضعیت حتی اگر هم حق‌آبه دریاچه تا میزان ٦ میلیارد متر مکعب ، پرداخت شود و پرداخت آن هرساله تداوم داشته باشد، باز دریاچه ارومیه زودتر از ۱۴۰۷ احیا نخواهد شد و آن زمان هم مشخص نیست که احیا به ثبات برسد یا خیر!

گزارش/ تانیا شعفی

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

دریاچه ارومیه تا پایان پاییز از نقشه کشور محو می‌شود!

وعده جشن احیا و دریاچه ارومیه، می رود تا به خاطره ها بپیوندد

15 هزار میلیارد تومان خرج شد، اما دریاچه ارومیه آب رفت!

نحوه هزینه کرد بودجه‌های میلیاردی در ستاد احیای دریاچه ارومیه پیگیری شود

کد خبر 20216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha