تنها ٨٥٠ قالیباف تکابی تحت پوشش بیمه هستند/ ثبت جهانی فرش افشار ضروری است

سرویس آذربایجان غربی- هم اکنون از 8 هزار و 500 قالیباف شهرستان تکاب با تولید میانگین ماهانه 500 الی 2000 متر مربع انواع فرش دست بافت، تنها 850 نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تکاب هم می گوید: ثبت جهانی فرش افشار تکاب می تواند زمینه را برای رونق دوباره تولید و صادرات این برند ملی فراهم کند.

به گزارش کردپرس، به نقل از صمت؛ حسین امینی با بیان اینکه شهرستان تکاب با 8 هزار و 500 قالیباف خواستگاه اصلی فرش آهنین افشاراست، افزود: این فرش به دلیل میزان بالای تراکم گره در هر سانتیمترمربع استحکام زیادی دارد و بطور متوسط سالانه 15 هزار مترمربع فرش افشار تکاب تولید و بیش از 80 درصد آن صادر می شود.

او ادامه داد: فرش افشار تکاب با طرح ها و نقشه های متنوع از فرشهای شناخته شده و صادراتی استان است و با توجه به شیوه بافت خاص قالیبافان تکابی از استحکام و دوام کم نظیری برخوردار است.

رییس صمت تکاب با اشاره به جایگاه ویژه فرش افشار در صادرات تصریح کرد: فرش افشار تکاب از نظر ابعاد با اندازه های ٦ و ٩ متری جذابیتهای خاصی برای کشورهای اروپایی دارد و از دیرباز طرفداران ویژه ای به خصوص در کشور آلمان داشته است و در حال حاضر نیز آمریکای شمالی، روسیه و ژاپن از عمده بازارهای صادرات این فرش محسوب می شوند.

او با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر، صادرات حلقه مفقوده بازار فرش ایران بوده است اضافه کرد: در سالهای گذشته تحریم، تورم داخلی و همچنین بحران جهانی اقتصاد، بازار فرش دستباف ایران را تحت تاثیر قرار داد و فرش افشار تکاب هم از این مسأله مستثنی نبوده است.

امینی بیان کرد: طرح های ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه عباسی، مران، کله اسبی، طرح مار ماهی و نقشه خانم جیران اغولبیک با حاشیه هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه، خوشه ای و حاشیه افشان از جمله نقشه ها و متن های اصیل فرش افشار تکاب به شمار می روند که قدمت دیرینه ای دارند.

رییس اداره صمت شهرستان تکاب به مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان فرش در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی، نبود نظام حمایتی جامع و کارآمد برای بافندگان فرش، نبود بازار یابی حرفه ای فروش دستبافت، عدم حمایت بیمه ایی از بافندگان ، عدم ارائه تسهیلات کم بهره برای تولید کنندگان فرش افشار، نبود کارگاه های متمرکز در این شهرستان و عدم برگزاری کلاس های آموزشی برای جوانان و افراد جویای کار در این حوزه سبب شده است تا هنر - صنعت فرش تکاب با مشکلاتی در عرصه تولید و صادرات مواجه شود.

او تاکید کرد: ثبت جهانی فرش افشار تکاب می تواند زمینه را برای رونق دوباره تولید و صادرات این برند ملی فراهم کند و انتظار فعالان این هنر – صنعت، تلاش بیش از پیش متولیان و مسئولان برای استفاده از این ظرفیت جهانی است.

هم اکنون از 8 هزار و 500 قالی باف شهرستان تکاب با تولید میانگین ماهانه 500 الی 2000 متر مربع انواع فرش دست بافت، 850 نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

کد خبر 20026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha