راه اندازی پایگاه نظامی آمریکایی «بیخ گوش ترکیه»

سرویس ترکیه - بر اساس توافق جدید آمریکا و یونان، آمریکا پایگاه های نظامی خود را در جزیره های چسبیده به مرز ترکیه راه اندازی می کند.

به گزارش کردپرس، ایالات متحده آمریکا و یونان توافقنامه ای امضا کرده اند که بر اساس آن آمریکا پایگاه های نظامی جدیدی در جزایر مرزی دریای اژه راه اندازی می کند. آمریکا اعلام کرده است که به زودی پایگاه جدید خود را در جزیره «سموتراکی» راه اندازی می کند که تنها 7 مایل با جزیره «گوکچه» در مرز ترکیه فاصله دارد.

بنا بر گزارش الفتروستیپوس (eleftherostypos)، یکی از رسانه های مهم یونان، یکی از مقوله های مهم توافقنامه اخیر که بین وزارت خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده و وزارت خارجه یونان به امضا رسید، ایجاد پایگاه نظامی آمریکایی در برخی از جزایر مرزی یونان است. این توافقنامه به وزارت دفاع آمریکا اجازه می دهد که تا 5 سال آینده در این جزایر مرزی پایگاه نظامی داشته باشد.

به نوشته روزنامه سوزجو، نیکوس دندیاس وزیر خارجه یونان در همین رابطه در یک کنفرانس خبری با حضور رسانه ها اعلام کرد که ایالات متحده در حال راه اندازی پایگاه های نظامی جدید در جزایر دریای اژه است.

جزیره سموتراکی که قرار است آمریکا اولین پایگاه نظامی جدید خود را در آن راه اندازی کند از یک موقعیت استراتژیک مهم در منطقه برخوردار است که یکی از آنها کنترل نیروهای آمریکایی بر معبر نزدیک به چاناق قلعه است؛ معبری که کشتی های روسی معمولا از آن برای عبور استفاده می کنند.

گفتنی است رسانه های ترکیه از نام های ترکی جزایر مذکور در اخبار خود استفاده کرده و نوشته اند که آمریکا پایگاه نظامی اش را بیخ گوش ترکیه راه اندازی می کند.

کد خبر 19347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha