درخواست ترکیه از آمریکا برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف ۱۶

سرویس جهان- رویترز و یک نشریه یونانی از درخواست ترکیه از آمریکا برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف ۱۶ به منظور نوسازی ناوگان هوایی این کشور خبر دادند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که هویت آنها فاش نشده، از درخواست دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف ۱۶ و نیز خرید تجهیزات برای نوسازی و ارتقای جنگنده های موجود در ترکیه از این نوع خبر داده است.

نشریه دیفنس ریویو در یونان اولین بار این ادعا را مطرح کرده است.

اردوغان پیش از این درخواست خرید ۱۰۰ فروند جنگنده نسل پنجم اف ۳۵ ساخت لاکهید مارتین را به آمریکا ارائه داده و حتی در روند ساخت برخی قطعات آن نیز مشارکت داشت اما آمریکا در اعتراض به خرید سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسی از سوی آنکارا، نه تنها از تحویل دادن اولین مجموعه از این جنگنده‌ها به ترکیه خودداری کرد بلکه این کشور را نیز از روند تولید اف ۳۵ کنار گذاشت.

بر اساس این گزارش، درخواست ترکیه برای خرید این تجهیزات نظامی به موافقت وزارت خارجه آمریکا و کنگره این کشور نیاز دارد و کنگره می تواند مانع آن شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است نمی تواند درخواست خرید جنگنده اف ۱۶ از آمریکا توسط ترکیه را تایید کند و یا درباره آن اظهار نظر کند.

بر اساس گزارش رویترز، به دلیل مخالف های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با اقدامات چند سال اخیر ترکیه، درخواست خرید نظامی جدید از سوی ترکیه با موانع جدی مواجه است.

کد خبر 18667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha