دیدار اردوغان با دو شخصیت سیاسی رقیب در میان اهل سنت عراق در آستانه انتخابات این کشور

سرویس عراق و اقلیم کردستان - چند روز مانده به برگزاری انتخابات عراق، رسانه‌ها از دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق و خمیس الخنجر رئیس ائتلاف "عزم" خبر دادند.

به گزارش کرد پرس به نقل از رسانه های عراقی، منابع ترکیه‌ای، شامگاه دوشنبه، خبر دادند که "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه با "خمیس الخنجر" رئیس ائتلاف عراقی "عزم" دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری "آناتولی"، این دیدار در مجتمع ریاست جمهوری ترکیه و پشت درهای بسته صورت گرفته است.

رئیس ائتلاف عزم نیز در حساب کاربری‌اش در شبکه توئیتر از دیدار خود با اردوغان خبر داد و نوشت: دیدار مهمی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره اوضاع سیاسی منطقه و اهمیت روابط اقتصادی عراق و کشور دوست ترکیه در راستای حمایت از ثبات اقتصاد عراق صورت گرفت.

خمیس الخنجر در ادامه همچنین خبر داد که دو طرف، با اقدام سازمان‌های تروریستی و هدف قرار دادن خاک عراق و ترکیه قویا مخالفت کرده‌اند.

الخنجر همچنین از احتمال لغو روادید میان دو کشور در روزهای آتی خبر داد و در این خصوص گفت که در چند روز آینده، اقداماتی عملی برای کاهش محدودیت‌های سفر به‌ویژه برای بیماران، دانشجویان، سرمایه‌گذاران و موارد انسانی صورت خواهد کرد.

ائتلاف عزم عراق شامل حزب "المشروع العربی"، حزب "الحل"، حزب "الوفاء"، حزب "المسار المدنی"، فراکسیون عراقی "الحره"، حزب سیاسی "التجمع المدنی للاصلاح"، حزب "التصدی"،‌ حزب "المجد العراقی" است و با ۱۲۳ نامزد در انتخابات آتی عراق مشارکت خواهد کرد.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که "محمد حلبوسی" رئیس پارلمان عراق نیز دوشنبه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

از خمیس الخنجر و محمد حلبوسی به عنوان دو شخصیت رقیب برای رهبری جریانات سیاسی اهل سنت در عراق یاد می شود که برای زعامت این بخش از جامعه عراق رقابت دارند.

تابستان گذشته اختلافات شدید بین این دو رهبر سیاسی برجسته اهل سنت، به ارسال پیام های تهدید آمیز علیه همدیگر منجر شد که هر یک دیگری را به حذف سیاسی تهدید کرد و این امر در داخل و خارج عراق نیز بازتاب وسیعی به دنبال داشت. اختلافات سیاسی بین الخنجر و حلبوسی به دنبال وعده های الخنجر به بازگرداندن اهالی آواره جرف الصخر به خانه هایش تشدید شد.

اهالی این منطقه که پس از پاکسازی آن از داعش، آواره شده اند درصدد بازگشت به خانه و کاشانه شان هستند. هر کدام از این دو شخصیت درصدد بهره برداری از این موضوع و به دست آوردن رأی بخشی از اهل سنت از طریق این اقدام هستند.

انتخابات زودهنگام پارلمان عراق، در تاریخ دهم اکتبر (۱۸ مهر)، برگزار می‌شود و قرار است اتحادیه اروپا نیز بر این انتخابات نظارت کند.

کد خبر 18512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha