۹۳۰ اثر میراث فرهنگی کردستان به ثبت ملی رسیده است

سرویس کردستان - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: تاکنون ۹۳۰ اثر میراث فرهنگی شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در کردستان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، محمد امینیان اظهار کرد: ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان نیز روز پنجم مردادماه امسال در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و این منطقه از آثار ثبت جهانی شده استان است.

امینیان یادآور شد: طی چند سال گذشته تهیه اطلس معماری، اطلس باستان شناسی، انجام مطالعات بافت ۳۶ روستا، ثبت ملی ۲۱ روستا و ۲۰ اثر طبیعی منطقه هورامان از جمله اقداماتی بوده که در راستای ثبت جهانی هورامان صورت گرفته است.

وی با اشاره به وجود 5 موزه‌ در استان، بیان کرد: موزه «باستان شناسی» در عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام، موزه «خانه کُرد» در عمارت آصف و «کاخ موزه عمارت خسروآباد» سه موزه دولتی واقع در سنندج و موزه محلی روستای «نگل» در مسیر سنندج به مریوان و «یانه کورده‌واری» در شهر مریوان ۲ موزه مربوط به بخش خصوصی استان هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی کردستان گفت: طرح «اکو موزه» نیز یکی از طرح‌هایی است که با مشارکت پایگاه هورامان برای تعدادی از روستاهای بخش ژاوه‌رود شهر سنندج در نظر گرفته شده و در صورت راه اندازی آن کردستان یکی از اولین استان‌های کشور خواهد بود که اقدام به راه اندازی این نوع موزه کرده است.

کد خبر 16934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha