ترکیه به ایجاد یک روند جدید برای صلح نیاز دارد

سرویس ترکیه - انجمن حقوق بشر ترکیه حل مسئله کرد را حلقه اصلی برای رسیدن به صلح دانست و ایجاد روند جدید مذاکره برای صلح را پیشنهاد داد.

به گزارش کردپرس، گلسرن یولری رئیس انجمن حقوق بشر (İHD) شاخه استانبول گفت عدم استقرار صلح باعث ایجاد انواع نابرابری ها می شود و برای حل این موضوع نیاز به برقراری صلحی جدید است. او تنها راه برقراری صلح پایدار را حل مسئله کُرد دانست.

به گزارش MA، انجمن حقوق بشر ترکیه با راهپیمایی در میدان بشیکتاش استانبول، روز جهانی صلح را گرامی داشت. گلسرن یولری رئیس شاخه استانبول این انجمن با قرائت بیانیه ای گفت: «مسئله اصلی در ترکیه حقوق بشر و دموکراسی است؛ و مهمترین حلقه این ماجرا، مسئله کُرد است. ترکیه برای حل مسئله حقوق بشر و دموکراسی به ایجاد یک روند جدید صلح و در نتیجه حل اختلافات نیازمند است. ترکیه کشوری است که نتوانسته با استفاده از روش های مبتنی بر مذاکره و گفتگو مسائل اساسی خود مانند مسئله کرد را حل کند. به همین دلیل درگیری های مسلحانه در داخل و خارج از کشور همچنان ادامه دارد.»

یولری با بیان این که گفتمان نفرت در فضایی مملو از درگیری و جنگ شکل می گیرد، سخنان خود را چنین ادامه داد: «ناتوانی در پیشگیری از "زن کُشی" و افزایش سوء استفاده و تجاوز علیه زنان نیز در همین فضا معنا می شود. حمله های نژادپرستانه با نفرت افکنی روند صعودی پیدا کرده اند. بحران پناهجویی نتیجه سیاست کردستیز خاورمیانه است و در کنار این نفرت و حمله بر علیه پناهجویان در حال افزایش است. با صلح می توان از شر همه این ها خلاص شد.»

یولری افزود: «سیاست نفی مسئله کرد باید کنار گذاشته شده و این مسئله باید پذیرفته شود. طرفین درگیری باید مسئولیت عدم درگیری دائمی را بر عهده بگیرند. انزوای اجباری علیه عبدالله اوجالان [رهبر حزب کارگران کردستان (PKK)] و دوستانش که در زندان امرالی در بند هستند، باید به پایان برسد و آنها اجازه ملاقات با خانواده ها و وکلای خود را داشته باشند. همه زندانیان سیاسی باید آزاد شوند. انواع ستم و مجازات علیه مخالفان سیاسی و منتقدان اجتماعی باید از میان برداشته شود؛ ممنوعیت ها علیه آزادی بیان و حق تجمع و راهپیمایی باید از میان برداشته شود. پس از آن راه برای گفتگو بین طرفین باز خواهد شد و آنها درباره روند صلح گفتگو خواهند کرد.»

ترجمه پلاکارد در تصویر: حق صلح، از حقوق بشر است؛ صلح همین اکنون

کد خبر 16365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha