عبدالمهدی تنها چند دقیقه پیش از حمله آمریکا در جریان آن قرار گرفت

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که وی تنها چند دقیقه پیش از حمله آمریکا به پایگاه های حشد شعبی، در جریان آن قرار گرفته بود.

به گزارش کردپرس، سرلشکر عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) اعلام کرد که حمله اخیر آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی تنها چند دقیقه پس از تماس تلفنی مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت اداره امور و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عراق برای ابلاغ وی به مسئله حمله انجام شد.

خلف در این باره اظهار داشت: وزیر دفاع آمریکا در ساعت 19 شامگاه یک شنبه گذشته (19:30 به وقت تهران) با فرمانده کل نیروهای مسلح تماس گرفت و به وی اطلاع داد که واشنگتن برخی اماکن نظامی در عراق را بمباران خواهد کرد.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه تصریح کرد: وزیر دفاع آمریکا مناطق یا اماکن مورد هدف در بمباران را مشخص نکرد و حمله نیز تنها چند دقیقه پس از این تماس تلفنی انجام شد نه چند ساعت، همین مسئله نیز مانع از اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت پایگاه های نظامی شد.

این در حالی است که سرلشکر خلف شامگاه یک شنبه در رابطه با حمله آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی گفته بود: نیم ساعت پیش از حمله، یک تماس تلفنی از وزیر دفاع آمریکا با نخست وزیر انجام شد جایی که اسپر به اطلاع عبدالمهدی رساند برخی اماکن متعلق به حشد الشعبی که طرف آمریکایی گمان می کند عامل حمله راکتی به پایگاه کی وان (K1) در استان کرکوک (در شمال عراق) و کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان آمریکایی و عراقی باشد، هدف حمله قرار خواهند گرفت.

به گفته سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، عبدالمهدی در این گفت و گوی تلفنی، ضمن بیان مخالفت شدید خود با تصمیم یک جانبه بمباران پایگاه های حشد الشعبی و ابراز نگرانی از این که چنین کاری منجر به تشدید تنش بیشتری می شود، از وزیر دفاع آمریکا درخواست کرد که بی درنگ از این کار دست بکشند و به جای آن، تحقیقات مشترک برای شناسایی عاملان حمله به پایگاه کی وان در استان نفت خیز و مورد مناقشه کرکوک ادامه یابد و تدابیر مناسب در این رابطه اتخاذ شود.

سرلشکر خلف ضمن اعلام این که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مخالفت خود با هر گونه اقدام انفرادی نیروهای ائتلاف بین المللی یا هر نیروی دیگری در داخل این کشور را یادآور شده و تاکید کرده که چنین اقدامی را نقض حاکمیت خود و تشدید خطرناک تهدید کننده امنیت عراق و منطقه قلمداد می کند، از دستور وی به همه نیروها برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه با هدف جلوگیری از خسارت جانی و فرمان به فرماندهی عملیات مشترک برای ممانعت از هر گونه اقدام انفرادی زمینی یا هوایی بدون موافقت دولت فدرال خبر داد.

یادآور می شود که بر اساس آمار رسمی حشد الشعبی، در نتیجه حمله هوایی شامگاه یک شنبه آمریکا به پایگاه های تیپ های 45 و 46 این سازمان در شهرستان قائم در استان الانبار در غرب عراق و در نزدیکی مرز مشترک با سوریه، 27 نیروی حشد جان خود را از دست دادند و 51 نیروی دیگر زخمی نیز شدند.

کد خبر 160773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha