وزارت منابع آبی عراق: آبگیری سد ایلیسو در ترکیه، تاثیری بر کشور ما نمی‌گذارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سخنگوی وزارت منابع آبی عراق به شهروندان کشورش نسبت به عدم تاثیرپذیری از اقدام ترکیه در آبگیری سد بزرگ خود روی رود دجله اطمینان داد.

به گزارش کردپرس، عون ذیاب، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع)، به شهروندان کشورش اطمینان داد که برای جلوگیری از کم آبی در نتیجه اقدام ترکیه در آبگیری سد بزرگ "ایلیسو" روی رود دجله در نزدیکی مرز دو کشور، تدابیر لازم را اتخاذ کرده اند و در نتیجه چنین اقدامی از سوی این کشور، تاثیری در داخل عراق به دنبال ندارد.

ذیاب در این باره اظهار داشت: وزارت منابع آبی در ابتدای سال جاری (میلادی) از طرف ترکیه ای درخواست کرد که آبگیری سد ایلیسو را آغاز کند چرا که امسال ترسالی است با این حال آنها در پایان ماه آگوست شروع به فرآیند آبگیری کردند.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق ضمن اعلام این که این وزارتخانه فرآیند آبگیری در سد ایلیسو را دنبال می کند جایی که میزان آب ذخیره شده در آن در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد متر مکعب است، افزود: فرآیند آبگیری سد ایلیسو در سال جاری (میلادی) تاثیری بر رود دجله در عراق نمی گذارد چرا که ذخیره راهبردی خوبی در سدها و مخازن وجود دارد و شاخص سال جاری نیز نشان می دهد که یک سال پربارش و از نظر میزان بارش، بالاتر از میانگین خواهد بود.

ذیاب در ادامه تصریح کرد: ورودی آب به عراق از طریق رود فرات نیز از 700 متر مکعب در ثانیه فراتر رفته و این عدد بیشتر از دو برابر میزان آب تعیین شده برای این رود است، دلیل آن نیز پر شدن مخازن اصلی روی رود در داخل ترکیه به ویژه سدهای کبان و آتاتورک است، در حوضه رود نیز شاهد بارش باران و برف هستیم و پیش بینی می کنیم میزان ورودی آب رود در آینده نیز در همان سطح کنونی ادامه یابد.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق در پایان نیز خاطر نشان ساخت: در رابطه با واردات آب رودهای دجله و فرات، وضعیت در کل برای سال جاری اطمینان بخش است و ظرفیت کافی برای هر میزان آب ورودی در حوضه هر دو رود نیز وجود دارد.

کد خبر 159782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha