ترکیه کاروانسرا نیست/جای بیشتری برای پناهجویان نداریم

سرویس ترکیه - عمر چلیک سخنگوی AKP اعلام کرد که ترکیه جای دیگری برای پناهجویان ندارد و پیشنهاد پول بیشتر از سوی کشورهای خارجی را بی احترامی به ترکیه دانست.

به گزارش کردپرس، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه (AKP) در یک کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان این حزب در آنکارا اعلام کرد ترکیه ظرفیت پذیرش یک پناهجوی دیگر را هم ندارد. او همچنین پیشنهاد کشورهای خارجی برای پرداخت پول بیشتر به ترکیه را بی احترامی به این کشور دانست و گفت که ترکیه کاروانسرا نیست.

بر اساس گزارش آناتولی، رسانه رسمی حکومت ترکیه، چلیک گفت: «کشورهایی که از افغانستان خارج شدند، باید به مسئولیت‌های بین‌المللی خود عمل کنند تا در این کشور فاجعه بزرگتری رخ ندهد. هیچ کشوری این حق را ندارد که بدون پایبندی به مسئولیت‌های بین‌المللی خود، درباره نحوه مدیریت مسئله مهاجرت یا مقدار پول مورد نیاز رسیدگی به این مسئله به دیگران توصیه کند.»

چلیک اظهار داشت: «برخی کشورها اظهار نظر می‌کنند که در ازای میزبانی از پناهجویان افغانستانی به ترکیه پول بیشتری پرداخت می کنند. همه اینها بی‌احترامی است. ترکیه این همه بار را از طرف کل جامعه بین‌المللی تحمل کرده است تا جان پناهجویان را نجات دهد.»

او ادامه داد: «سیاستمدارانی که به‌نمایندگی از این کشورها اظهار نظر می‌کنند، باید بدانند که ترکیه اردوگاه پناهندگان یا کاروانسرا نیست. دولت ترکیه بر مرزهای کشور مسلط است. اظهاراتی که بدون مشورت با ترکیه انجام می‌شود، از نظر ما ارزشی ندارد. همه‌شان پوچ هستند. ترکیه به‌عنوان یک کشور مستقل تصمیم خود را می‌گیرد.»

سخنگوی حزب عدالت و توسعه با ارائه آماری اعلام کرد: «در سال 2021 در مرزهای جنوبی ترکیه از ورود 160 هزار و در مرزهای شرقی نیز از ورود 90 هزار مهاجر غیرقانونی جلوگیری شده است. تاکنون 235 مهاجر غیرقانونی افغانستانی دستگیر و به کشورشان بازگردانده شده‌اند.»

چلیک گفت: «اگر ترکیه وظیفه‌ای برای تامین ثبات و صلح افغانستان داشته باشد، این را با کسب رضایت مردم و مقامات رسمی این کشور و نیز حمایت آشکار جامعه بین‌المللی انجام می‌دهد. اولویت برای ما تامین امنیت جانی سربازان مان است.»

از سوی دیگر فخرالدین آلتون، رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز روز گذشته با انتشار پستی در شبکه های اجتماعی ادعای برخی رسانه‌ها درباره ایجاد مرکز پناهندگی برای مهاجران افغانستانی را در ترکیه تکذیب کرد.

آلتون در این باره نوشت: «وزارت خارجه کشورمان به سرعت این خبر را تکذیب کرده است. هم اکنون نیز من تاکید می‌کنم، چنین درخواستی از ترکیه نشده و در صورت دریافت درخواست نیز ترکیه آن را نخواهد پذیرفت.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چند روز پیش درباره پذیرش پناهجویان در ترکیه گفته بود که ترکیه انبار پناهجویان اروپا نیست. (دویچه وله ترکی)

به نظر می رسد حزب حاکم ترکیه انتقادات شدید اپوزیسیون و توده ملی گرای این کشور مبنی بر عدم پذیرش پناهجویان را جدی گرفته و سعی در نشان دادن این موضوع دارد که او هم مایل به پذیرش موج جدید پناهجویان نیست.

کد خبر 15788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha