چشم انداز گردشگری هورامان پس از ثبت جهانی

سرویس کرمانشاه _ پس از ثبت منظر فرهنگی هورامان در یونسکو صحبت های زیادی در مجامع مختلف پیرامون این موضوع انجام گرفت. در همین راستا گروه هم اندیشی پاوه نیز اقدام به برگزاری سلسه میزگردهایی با عنوان مختلف و ارائه پیشنهادات برگزار کرد. یکی از بحث هایی که بسیار مورد توجه مردم، مسئولان و فعالین گردشگری قرار گرفت بحث زیرساخت‌های کالبدی، فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز جهت توسعه گردشگری با تأکید بر گردشگری پایدار و همچنین آسیب شناسی گردشگری در هورامان و بررسی اثرات منفی و مثبت گردشگری در منطقه با رویکرد ارائه پیشنهادات و راهکارهای اجرایی در راستای توسعه گردشگری پایدار هورامان بود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس؛ در این باره از فعالان گردشگری و متخصصین امر دعوت شد در میزگردی با عنوان چشم انداز گردشگری هورامان پس از ثبت جهانی حضور داشته باشند و نظرات خود را مطرح نمایند. این میزگرد با مدیریت آقای نظام سلیمانی و اجرای آقای هاشم درویشی در کلاب گروه هم اندیشی پاوه در تاریخ چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ با حضور تعدادی از علاقمندان برگزار شد.

کارشناسان و متخصصان حاضر در جلسه جناب آقای دکتر دانا علیزاده، آقای مهندس رامین پی‌بردی، جناب آقای غفور رستم‌زاده به ارائه نظرات خود پرداختند.

در ابتدای جلسه، مقدمه ای در خصوص فعالیت گروه هم اندیشی پاوه، مباحث مطرح شده در جلسات قبلی و دستور جلسه فعلی، توسط آقای هاشم درویشی ارائه شد. سپس دکتر دانا علیزاده مباحث تخصصی مورد نظر خود را بیان نمود. طبق اظهارات ایشان گردشگری می تواند تأثیرات منفی و مخرب کالبدی، فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی بر منطقه داشته باشد. وی مثال‌هایی از گردشگری در مناطق مختلف کشور از جمله شمال ایران، تهران و بالاخص مشهد و تأثیرات منفی آن در این مناطق ذکر نمود. در ادامه، به سه رکن گردشگری (گردشگر، میزبان، محیط گردشگری) اشاره نموده و عنوان کردند که در روند رابطه گردشگر و میزبان مراحل خشنودی، بی تفاوتی، آزردگی، خصومت و کناره گیری به ترتیب طی می شود که متأسفانه در هورامان (روستاهای نسمه، خانقاه و هجیج) به وضوح مرحله خصومت و مخالفت قابل رؤیت است و این به دلیل نبود آگاهی و دانش و نیز زیرساخت های مورد نیاز و به تبع آن اثرات مخرب گردشگری بر منطقه و فرهنگ آن بوده است. وی اظهار نمود که چنانچه گردشگری، پایدار نباشد موجب آسیب خواهد شد و از آینده منطقه ابراز نگرانی کرده و تأکید نمودند که زیرساخت های توسعه گردشگری در راستای گردشگری پایدار باید ایجاد شود.

سپس آقای رامین پی‌بردی ضمن ایراد سخنانی به لزوم هماهنگی و انسجام در فعالیت تمام ذی‌مدخلان حوزه فرهنگ از جمله دانشگاهها، حوزه های علمیه، انجمنهای مردمی و … در خصوص توسعه گردشگری پایدار و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آن تأکید نمود.

آقای دکتر علیزاده نیز در تکمیل سخنان خود اظهار نمودند که سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده است که در حال حاضر یک و نیم میلیارد گردشگر در جهان وجود دارد که پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۵ به دو میلیارد نفر افزایش یابد. در اینکه این موضوع می تواند آورده اقتصادی بسیاری به دنبال داشته باشد شکی نیست و ۱۵درصد از درآمد ناخالص هر کشوری می تواند از طریق گردشگری تأمین شود. در حال حاضر در جهان، گردشگری از پارامتری جهت توسعه اقتصادی به سمت پایداری گردشگری میل می کند و سازمان جهانی گردشگری شاخص هایی را برای گردشگری پایدار تعیین کرده که متأسفانه ایران از نظر این شاخص ها رتبه ۱۲۰ را دارد و این زنگ خطری است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. ایشان در نهایت پیشنهاداتی را مطرح نموده و بر لزوم اجرای آن تأکید کردند. از جمله تأسیس شورای سیاستگذاری توسعه گردشگری (متشکل از نماینده محترم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و دهیاران فعال در منطقه) به صورت ساختارمند، قانونی و تخصصی که می تواند از عملکرد سلیقه ای و پراکنده در منطقه جلوگیری کند چرا که ثبت جهانی اورامانات مختص پاوه یا روستای خاصی نبوده بلکه منطقه اورامانات به طور کلی ثبت جهانی شده است و پروژه های اجرایی در این راستا باید در سطح منطقه به صورت هماهنگ برنامه ریزی و اجرا شود. همچنین ذیل این شورا، کمیته های تخصصی گردشگری با حضور نخبگان جامعه تشکیل شود و نیز چشم انداز توسعه گردشگری اورامانات طراحی و تهیه شود. چرا که طرح های گردشگری در کشور عموماً در تهران تعریف و ابلاغ می شوند و بومی سازی نشده است. ایشان اورامانات را بکرترین منطقه کشور دانسته و تأکید نمودند که نباید با برنامه ریزی غلط به منطقه آسیب زد.

سپس آقای هاشم درویشی به انفعال نخبگان اشاره کرده و بر لزوم ارتقاء دغدغه مندی و فعالیت مؤثر نخبگان در منطقه تأکید کردند. ایشان به موضوع برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی در مهرماه۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ نیز پرداختند. این رویداد که دومین رویداد بزرگ جهان پس از جام جهانی است؛ برای اولین بار در منطقه خاورمیانه و در کشور دبی برگزار خواهد شد و متأسفانه ایران پیشنهادی برای این رویداد نداشته است و این می تواند فرصت بسیار خوبی برای معرفی منطقه اورامانات و حتی کشور باشد. آقای درویشی نسبت به این موضوع ابراز تأسف کرد.

در ادامه جلسه، آقای غفور رستم زاده، بر لزوم آگاهی بخشی و آموزش مردم منطقه و ایجاد انگیزه جهت میزبانی شایسته تأکید کردند. ایشان به گردشگری سازماندهی شده و غیر سازماندهی شده اشاره کرده و اظهار نمودند که با ثبت جهانی اورامانات، گردشگری غیر سازماندهی شده در منطقه افزایش خواهد یافت و ایجاد و توسعه زیر ساخت ها از جمله جاده و راههای ارتباطی، مراکز خدماتی، رفاهی و اقامتی، سرویس های بهداشتی عمومی و… ضروری است.

سپس مهندس پی‌بردی به تأثیر مثبت برگزاری رویدادهایی همچون انارانه و پیرشالیار، تولید و پخش سریال نون خ و میزبانی رویداد کردستان-کرمانشاه ۲۰۲۰ در معرفی منطقه و جذب گردشگر اشاره کرده و ثبت جهانی هورامان را مکمل آن دانست و بر لزوم گردشگری اجتماع محور و تلاش همه مسئولین و بالاخص مردم منطقه در این راستا تأکید نمودند. در تأیید سخنان ایشان، آقای هاشم درویشی نیز اظهار نمودند که حفظ فرهنگ، زبان و هویت منطقه بسیار بااهمیت بوده و باید مجدانه مدنظر باشد.

آقای محمد حسینی نیز ضمن ابراز خرسندی و تشکر از برگزاری جلسه از جوانان و نخبگان منطقه (از جمله آقای دکتر علیزاده) درخواست نمود که پا به میدان عمل گذاشته و در راستای پیگیری و اجرای مطالبات اقدام نمایند. ایشان همچنین به لزوم آموزش و فرهنگ سازی تأکید نمود.

در ادامه دکتر علیزاده ضمن اشاره به گردشگری سازماندهی شده و غیر سازماندهی شده اظهار کرد که در ادبیات گردشگری، گردشگر به عنوان کاوشگر، ماجراجو و سرگردان معرفی می شود و این خود نشان دهنده لزوم برنامه ریزی جهت پیشگیری از آسیب های مختلف است. ایشان با گردشگری سازماندهی شده به دلیل ورود مافیا و کاهش آورده اقتصادی گردشگر به منطقه، ابراز مخالفت نمود. آقای علیزاده با بیان تجربه کشور ژاپن در راستای جذب گردشگر، اظهار نمود که برنامه ریزی برای جذب و پایداری گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر در این منطقه به مدد ثبت جهانی، نیازی به برنامه ریزی و اقدام جهت جذب گردشگر نیست و برنامه ریزی باید در راستای پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی گردشگری باشد. وی به نکته مهم دیگری تحت عنوان امنیت گردشگر نیز اشاره نمود و به لزوم رسیدگی به این موضوع پرداخت. در پایان، ضمن اعلام آمادگی جهت هرگونه اقدام در راستای اجرا و پیگیری پیشنهادات مطرح شده در این جلسه؛ از نماینده محترم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی- جناب آقای دکتر آرش لهونی جهت ورود مجدانه به این موضوع اعلام مطالبه نمود.

سپس مهندس پی‌بردی در سخنان پایانی خود به نقش اثرگذار آقای دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی وقت و لزوم قدردانی از زحمات و خدمات ایشان اشاره نمودند. جلسه با تشکر و قدردانی از مشارکت کنندگان و سایر حاضرین در جلسه و تشکر ویژه از حضور جناب آقای برهان لهونی در جلسه، توسط آقایان سلیمانی و درویشی به پایان رسید.

پیشنهادات:

۱٫ تشکیل شورای سیاستگذاری توسعه گردشگری اورامانات

۲٫ تشکیل کمیته های تخصصی گردشگری ذیل شورای سیاستگذاری

۳٫ تهیه و تدوین سند چشم‌انداز توسعه گردشگری اورامانات

۴٫ توسعه زیرساخت های کالبدی از جمله جاده های ارتباطی، مراکز اقامتی و رفاهی و… به صورت هماهنگ و با پشتوانه علمی

۵٫ آموزش عمومی مردم منطقه

۶٫ برنامه ریزی جهت حضور فعال نخبگان منطقه در تصمیم گیری و اقدام

تهیه و تدوین گزارش: هراله جلالی

کد خبر 15535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha