یکی از "کاخ های پرنده" اردوغان فروخته شود، با پولش می شود 20 هواپیمای اطفای حریق خرید

سرویس ترکیه - آتش سوزی در ترکیه باعث ایجاد التهاب در فضای سیاسی ترکیه شده است.

به گزارش کردپرس، از دو روز پیش تا کنون آتش سوزی های بسیاری به طور همزمان در 79 نقطه از جنگل های ترکیه آغاز شده است. از این میان 66 منطقه تحت کنترل قرار گرفته است، اما آتش در سایر مناطق جنگلی همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش رسانه های ترکیه از جمله خبرترک، در آتش سوزی جنگل های ماناوگات آنتالیا، تا این لحظه 34 منطقه مسکونی نزدیک به پارک های جنگلی به دلیل سرایت آتش آسیب جدی دیده اند. در مرسین 5 محله مسکونی به طور کامل تخلیه شدند.

استان های آدانا، آنتالیا، موغلا، مرسین، و عثمانیه وسیع ترین حجم آتش سوری را تجربه کرده اند. به این ترتیب 21 استان ترکیه به طور وسیعی در حال سوختن هستند و تا این لحظه بر اساس اخبار رسمی دست کم 4 تن جان خود را در این آتش سوزی ها از دست داده، و بیش از 120 نفر مجروح شده اند.

این آتش سوزی ها همزمان باعث ایجاد بحث و جدل های فراوان در فضای مجازی و بین مردم شده است. در حالی که بسیاری از مردم حکومت ترکیه را در این امر مقصر می دانند، بسیاری معتقدند که این یک برنامه تروریستی برای ضرر رساندن به صنعت توریسم ترکیه است و آن را کار اعضای حزب کارگران کردستان (PKK) می دانند.

طرفداران احزاب اپوزیسیون حکومت را به دلیل اهمال و بی توجهی به محیط زیست مقصر می دانند. ییلماز اوزدیل یکی از مشهورترین روزنامه نگاران اپوزیسیون ترکیه در پستی نوشته است: «در حالی که 13 هواپیمای شخصی در اختیار نهاد ریاست جمهوری است، تنها یک هواپیمای آتش نشانی وجود دارد. هواپیماهای شخصی حکومت با پول نقد خریداری شد، اما هواپیماهای آتش نشانی را کرایه کرده ایم. رسانه ای که از آنچه در وجودش است، خبر داریم برای ما فیلم بازی می کند و از سوختن وجودش خبر می دهد!»

گارو پایلان نماینده ارمنی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نیز با انتشار پستی نوشت: «اگر تنها یکی از "کاخ های پرنده" اردوغان فروخته می شد، با پولش می شد 20 هواپیمای اطفای حریق خرید، اما مگر این کار را می کند؟ وادارش خواهیم کرد.»

حکومت ترکیه برای مقابله با آتش سوزی ها شماره حسابی به مردم داده است و از آنها خواسته تا به حکومت در جهت مهار آتش سوزی کمک کنند. این کار هیات دولت خشم بسیاری از مردم را بر انگیخته است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه شب گذشته به همراه هیاتی به مناطق درگیر آتش سوزی در آنتالیا سفر کرد. او در حالی که می خواست مردم را آرام کند هدف اعتراضات مردم قرار گرفت و مردم برای او «هو» کشیدند.

اردوغان در اولین شب آتش سوزی در سخنانی با انتقاد از کسانی که مقصر این آتش سوزی ها را حکومت ترکیه می دانند گفت که این کار غیر منصفانه است. سازمان هوانوردی ترکیه هواپیمایی که بتواند به این مناطق برود در اختیار ندارد. او همچنین گفت که دولت در حالی بررسی دلایل آتش سوزی در این مناطق است و می خواهد بداند که آیا این موضوع کار تروریستی است یا خیر.

از شب گذشته نیز کارزاری با عنوان "PKK آتش زد"، در فضای مجازی به راه افتاده است. طرفداران حزب حاکم اعتقاد دارند که این آتش سوزی ها کار تروریست ها و اعضای PKK است. آنها با انتشار این هشتگ با زبان های ترکی و انگلیسی به طور وسیعی سعی در تروریستی نشان دادن این حوادث دارند.

در مجموع، آتش سوزی همزمان در نقاط مختلف ترکیه باعث ملتهب شدن فضای کشور و درگیری لفظی بین افراد و گروه های سیاسی شده است.

کد خبر 14332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha