بیانیه انجمن نظارت بر مهاجرت در واکنش به حملات نژادپرستانه در ترکیه

سرویس ترکیه - انجمن نظارت بر مهاجرت ضمن محکوم کردن حملات نژادپرستانه بر علیه پناهجویان و خارجی ها، حکومت ترکیه و اپوزیسیون را مسئول این حملات دانست.

به گزارش کردپرس، انجمن نظارت بر مهاجرت (GÖÇİZDER) با انتشار بیانیه ای در مورد حمله های نژادپرستانه بر علیه کُردها و پناهجویان خارجی، ضمن محکوم کردن این حملات، خواستار ایجاد راه حلی اساسی از سوی حکومت و اپوزیسیون برای این موضوع شد.

پیشتر در بیانیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، مبنی بر وجود تقریبا 3 میلون و 600 هزار پناهجوی سوری ثبت شده در ترکیه، همچنین 330 هزار پناهجو از کشورهای دیگر، آمده بود که این تعداد در حال افزایش است. پناهجویان اهل افغانستان به صورت گروهی از طریق گذرگاه های آبی یا جاده ای وارد ترکیه شده و در راه دچار حادثه می شوند.

در بیانیه انجمن نظارت بر مهاجرت با اشاره به سرازیر شدن پناهجویان افغانستانی به داخل ترکیه، و رشد نژادپرستی و ملی گرایی افراطی بر علیه پناهجویان، آمده است که حکومت ترکیه و همچنین اپوزیسیون و سازمان های مدنی و حقوق بشری، در برابر این موضوعات مسئولیت مدنی دارند.

در این بیانیه تاکیده شده است که سازمان های غیر دولتی و جامعه دموکراتیک و سیاست گذاران باید به دنبال ایجاد راه هایی باشند تا باعث از بین رفتن عوامل مهاجرت شود.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به افزایش شدید سخنان و رفتارهای نفرت انگیز بر علیه پناهجویان سوری و افغانستانی، و افزایش همزمان حملات نژادپرستانه بر علیه کُردهای ساکن غرب ترکیه، آمده است که برخی از قانونگذاران و رسانه ها باعث افزایش این حملات هستند و با گسترش گفتمان های نژادپرستانه راه را برای این حملات هموار می کنند.

این انجمن هشدار داده است که سیاستمداران و رسانه هایی که از گفتمان های نفرت پراکنانه و نژادپرستانه استفاده می کنند مسئول حمله، قلع و قم و مرگ کسانی هستند که در آینده قربانی حملات نژادپرستی می شوند.

در آخر انجمن نظارت بر مهاجرت، حملات نژادپرستانه اخیر بر علیه نهادهای حقوق بشری را که در زمینه پناهجویان فعالیت می کنند محکوم کرده و با این نهادها اعلام همبستگی کرده است.

کد خبر 14083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha