دلایل استقبال پاریس از مقامات کرد سوریه

سرویس جهان- از سال 2015 تاکنون چندین هیئت از کردهای سوریه با مقامات ارشد فرانسوی از جمله روسای جمهور این کشور دیدار کرده اند که به گفته مقام کرد رییس شورای مدنی شهر رقه سوریه، نشانه حمایت سیاسی فرانسه از کردهای سوریه در کنار حمایت های مالی و نظامی است.

به گزارش کردپرس، دولت فرانسه در کنار استقرار برخی از نیروهایش در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در قالب نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش، بارها مقامات کرد سوریه را به پاریس دعوت کرده است.

دیدار اخیر هیئتی بلندپایه از اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه از پاریس و ملاقات آنها با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه اعتراض ترکیه را که نیروهای کرد سوریه را تروریست می خواند، به دنبال داشت. دفتر رییس جمهور فرانسه در بیانیه ای، ضمن تقدیر از نقش نیروهای کرد سوریه در مبارزه با داعش، این دیدار را در راستای ادامه حمایت فرانسه از کردهای سوریه توصیف کرده است.

لیلا مصطفی، رییس شورای مدنی شهر رقه نیز که یکی از مقامات کرد سوریه است، در ماه ژوئن و به دعوت شهردار پاریس راهی فرانسه شد و با او و چند مقام دیگر از جمله برخی نمایندگان پارلمان این کشور دیدار و گفتگو کرد.

لیلا مصطفی در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه به حمایت نظامی فرانسه از کردهای سوریه اشاره کرد اما روابط میان اداره خودگردان کردی در سوریه و فرانسه در زمینه های دیگر از جمله سیاسی را نامناسب خواند. او اشاره کرد که فرانسه، از زمان بازپس گیری رقه از داعش در سال 2017، حدود 100 میلیون یورو به اداره خودگردان کمک مالی کرده است.

سابقه سفر مقامات کرد سوریه به پاریس به دوران فرانسوا اولاند، رییس جمهور سابق این کشور بر می گردد که عمدتا شامل سفر مقامات نظامی اداره خودگردان شمال سوریه به این کشور و دیدار با مقامات دولت فرانسه می شد. آسیه عبدالله مقام سیاسی کرد سوریه و نسرین عبدالله فرمانده نظامی نیروهای زنان کرد سوریه، پس از شکست داعش از نیروهای کرد در شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه، به فرانسه سفر کرده و با فرانسوا اولاند دیدار کردند.

نشریه گریک سیتی تایمز یونان درباره سفرهای متعدد مقامات کرد سوریه به فرانسه و دیدار با مقامات فرانسه نوشت: این تحولات نشان می دهد که فرانسه از کارت کردهای سوریه به عنوان اهرم فشار علیه ترکیه استفاده می کند.

این نشریه در ادامه نوشت، فرانسه در پاسخ به حمایت های رجب طیب اردوغان از جمعیت اخوان المسلیمن در فرانسه، از کردهای سوریه حمایت می کند در حالی که ترکیه نیروهای کرد سوریه را تروریست می خواند.

این نشریه یونانی حمایت آمریکا و فرانسه از کردهای سوریه را تلاشی برای ممانعت از گسترش نفوذ ترکیه در خارج از مرزهای این کشور و یکی از مهم ترین دلایل اختلافات آنکارا با پاریس و واشنگتن خوانده است.

گریک سیتی تایمز در عین حال تاکید کرده است این دو کشور از به رسمیت شناختن اداره خودگردان کردی در شمال سوریه خودداری خواهند کرد و ارتباطات آنها با کردهای سوریه در همین حد باقی می ماند زیرا به رسمیت شناختن رسمی اداره خودگردان کردی تنش های بیشتری بوجود خواهد آورد.

با این حال، فابریس بالانشه، تحلیلگر فرانسوی و استاد دانشگاه لیون این کشور در مصاحبه ای با خبرگزاری کردپرس تاکید کرد که فرانسه به تنهایی نمی تواند پشتیبان خوبی برای کردهای سوریه باشد.

او تاکید کرد که در صورت خروج آمریکا از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، فرانسه نیز نیروهای خود را که در مقابل تعداد نیروهای آمریکا در سوریه ناچیز است بیرون خواهد برد.

کد خبر 13874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha