عضو فراکسیون سائرون: کاهش 70 درصدی آب ورودی به عراق به دلیل جنگ جدید بر سر آب

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک عضو فراکسیون سائرون در مجلس عراق تأکید کرد میزان آب ورودی به عراق به دلیل جنگ جدید بر سر آب به میزان 70 درصد کاهش یافته است و موج گسترش بیابان ها نیازمند اجرای پروژه های استراتژیک است که این اقدامات بودجه و صرف وقت طولانی را می طلبد.

به گزارش کرد پرس به نقل از السومریه نیوز، "ریاض المسعودی" در این باره گفت: دلیل گسترش بیابان ها در عراق، کاهش شدید میزان بارندگی است که در سال از 150 میلی متر فراتر نمی رود. این مقادیر بسیار اندک است و این وضعیت در همه کشورهای همجوار به جز ترکیه وجود دارد.

المسعودی افزود: مقابله با گسترش بیابان ها، نیازمند پروژه های استراتژیک طولانی مدت است که گاه به نتیجه رسیدن برخی از آنها به بیش از 25 سال می رسد که در عراق این امر نیازمند جنگل کاری در مناطق بیابانی و اجرای کمربند سبز از شنگال تا زبیر در جنوب عراق است.

عضو فراکسیون سائرون افزود: گسترش بیابان ها یک عامل اقلیمی است. اما متأسفانه دولت های سابق در عراق برای مقابله با بیابان زایی هیچ اقدامی انجام نداده اند و این امر نیازمند بودجه بسیار کلانی است که تأمین آن در شرایط کنونی محال است. زیرا اولویت در حال حاضر با تأمین مسکن، راه و ترابری، مواد غذایی، برق و امنیت است.

ریاض المسعودی همچنین گفت: میزان آب ورودی به عراق از 1700 متر مکعب در ثانیه به 350 متر مکعب یعنی به میزان 70 درصد کاهش یافته است و جهان امروز در آستانه جنگ بر سر منابع آبی است و غالب کشورها با خشکسالی مواجه هستند. همچنین آب رودخانه ها از بغداد تا بصره، بلا استفاده است زیرا به زباله دانی شهرها و کارخانه های سیمان و پتروشیمی تبدیل شده است و در سیستم خنک کننده نیروگاههای برق مورد استفاده قرار می گیرد. در سال 2006 یک هیأت بین المللی به عراق سفر و تأکید کرد آب رودخانه های مذکور غیر قابل آشامیدن است.

کد خبر 13218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha