مسئله کردها همچنان چالش روابط آمریکا و ترکیه است

سرویس جهان- موسسه مطالعات شرقی با اشاره به این که دیدار اردوغان و بایدن تغییری در سطح مناسبات ترکیه و آمریکا ایجاد نکرده، مسئله کردها را همچنان یکی از چالش های روابط دو کشور آینده دانسته است.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه 5 ماه انتظار کشید تا در ملاقات با جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا اعتراض به ادامه حمایت آمریکا از کردهای سوریه را رو در رو مطرح کند. مرکز مطالعات شرقی در تحلیلی به بررسی نتایج اولین دیدار بایدن و اردوغان به عنوان روسای جمهور آمریکا و ترکیه در میان تنش های کم سابقه این کشور پرداخته است.

از نظر این موسسه دیدار 45 دقیقه ای میان اردوغان و بایدن که قرار بود 90 دقیقه طول بکشد، نتوانست یخ روابط میان دو کشور را که بخشی از آن به حمایت آمریکا از کردهای سوریه باز می گردد آب کند.

مرکز مطالعات شرقی در تحلیل خود اشاره کرده که نتیجه مثبتی از این دیدار حاصل نشد و گشایشی هم در روابط دو کشور حاصل نشده است.

از نظر این موسسه، مسئله کردها یکی از مسائل مهم و مورد اختلاف میان بایدن و اردوغان است و در آینده نیز یکی از چالش های روابط ترکیه و آمریکا خواهد بود.

مرکز مطالعات شرقی تاکید کرده است که با وجود این که جو بایدن، بر خلاف دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا به فشار ترکیه بر کردها واکنش نشان داده و اردوغان تمایلی بر کاهش فشار و سرکوب کردها در داخل ترکیه و شمال عراق و سوریه ندارد، این مسئله همچنان یکی از چالش های روابط دو کشور در آینده خواهد بود.

کد خبر 11753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha