اهداف ترکیه از حضور نظامی در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- سث فرانتزمن می گوید هدف ترکیه از تشدید حضور نظامی در اقلیم کردستان، تضعیف این منطقه از عراق و ایجاد درگیری میان حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک است.

به گزارش کردپرس، یکی از کارشناسان مسائل خاورمیانه نسبت به پیامدهای تشدید حضور نظامی ترکیه در اقلیم کردستان هشدار داد.

سث فرانتزمن در یادداشت خود که در وبسایت شخصی خود منتشر کرده، با اشاره به سخنرانی رجب طیب اردوغان در نشست عمومی سازمان ملل در سال 2019 نوشت: ترکیه می خواهد از شمال سوریه تا شمال عراق را با ایجاد منطقه امن و عاری از حضور کردها تحت کنترل خود داشته باشد و نیروهای کرد در این منطقه امن حضور نداشته باشند.

او از دیگر دلایل تشدید حضور نظامی ترکیه در شمال عراق را تلاش برای تضعیف این منطقه خودگردان دانست چرا که به گفته وی، ترکیه حاضر نیست موجودیت سیاسی کردها را تحمل کند.

فرانتزمن با اشاره به این که حضور نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان باعث تشدید اختلافات میان حزب حاکم دموکرات کردستان عراق در اقلیم کردستان و پ.ک.ک شده است، از جمله اهداف ترکیه در اقلیم کردستان را تلاش برای ایجاد درگیری داخلی میان این دو جریان کردی عنوان کرد و هشدار داد یک بار این دو جریان در دهه 1990 با هم درگیر شده اند و آنکارا می خواهد کردها باز هم با هم درگیر شوند.

سث فرانتزمن با اشاره به این که ترکیه در کنار تلاش برای کنترل کوهستان قندیل و بیرون راندن پ.ک.ک از این منطقه، مناطقی مانند مخمور و شنگال عراق را نیز هدف قرار داده و چشم به کرکوک دوخته است، هشدار داد ترکیه به دنبال کنترل بخش بزرگی از خاک عراق است.

کد خبر 11698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha