عدم پایبندی اقلیم کردستان به صادرات از طریق شرکت بازاریابی نفت دولت فدرال

سرویس عراق و اقلیم کردستان – مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق فدرال (سومو) تأکید کرد اقلیم کردستان تاکنون به صادرات نفت از طریق این شرکت پایبند نبوده است.

به گزارش کرد پرس به نقل از المرکز الخبری الوطنی، "علاء الیاسری" در این باره گفت: صادرات نفت عراق در حال حاضر، بیش از دو میلیون و 900 هزار بشکه در روز است و یک میلیون و 800 هزار بشکه آن از طریق بنادر جنوب و 100 هزار بشکه از کرکوک به بندر جیهان ترکیه صادر می شود.

الیاسری افزود: نفت عراق به همه بازارها صادر می شود و بازار آسیا، بزرگترین بازار در این زمینه است و انتظار می رود قیمت نفت در ماههای آینده و به دنبال از سر گیری فعالیت تجاری و اقتصادی در سطح جهان افزایش یابد.

مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) درباره پرونده نفت اقلیم کردستان گفت: قانون بودجه عمومی 2021 عراق، توافق با اربیل درباره نفت را دربرمی گیرد. اما اقلیم کردستان تاکنون به صادرات نفت از طریق شرکت ما پایبند نبوده است.

براساس ردیف 11 قانون بودجه سال 2021 عراق، دولت اقلیم کردستان باید روزانه حداقل 460 هزار بشکه نفت از میادین نفتی اش تولید کند و پس از کسر هزینه های تولید، انتقال و راه اندازی براساس اطلاعات و آمارهای موجود در این زمینه، به همراه مصرف داخلی اقلیم کردستان همچنین ما به ازای سهم اقلیم از پترو دلار، قیمت باقیمانده نفت را به دولت مرکزی پرداخت نماید، مشروط بر آن مبلغ پرداخت شده از قیمت فروش روزانه 250 هزار بشکه از طریق شرکت سومو کمتر نباشد.

کد خبر 10997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha