توافق نهایی دو حزب حاکم اقلیم کردستان بر سر تشکیل دولت جدید

سرویس عراق و اقلیم کردستان – مذاکره‌ کننده‌ ارشد اتحادیه‌ میهنی از قریب الوقوع بودن امضای توافق نهایی حزب متبوعش با حزب دمکرات برای تشکیل دولت جدید اقلیم کردستان خبر داد.

به‌ گزارش کردپرس، سعدی احمد پیره‌ عضو ارشد مذاکره‌ کننده‌ اتحادیه‌ میهنی کردستان (یکیتی) در گفتگوهای تشکیل دولت جدید در اقلیم کردستان در گفتگو با سایت رسمی حزب دمکرات کردستان (پارتی) از توافق نهایی دو حزب بر سر تقسیم مناصب در دولت جدید خبر داد.

عضو دفتر سیاسی یکیتی، گفت: توافق با پارتی حاصل شده‌ و گفتگو بر سر تمامی مسائل به‌ پایان رسیده‌ است و به‌ نتیجه‌ قابل قبولی دست یافته ایم و آن چه‌ باقی مانده‌ است برگزاری مراسم رسمی امضای توافقنامه‌ می باشد و برای این منظور نیز منتظر پاسخ پارتی هستیم و مقدمات انجام این کار انجام خواهد شد.

وی، اشاره‌ ای به‌ جزئیات توافق نهایی میان دو حزب حاکم اقلیم کردستان برای تشکیل دولت جدید نکرد.

طی هفته‌ های اخیر سهم یکیتی از دولت آینده‌ و درخواست این حزب برای تعیین معاونت دیگری برای ریاست اقلیم کردستان و تصدی آن از سوی خود، از موانع توافق نهایی بر سر تشکیل دولت جدید بود.

بر اساس توافق پیشین میان پارتی و جنبش تغییر (گوران) منصب ریاست اقلیم کردستان که‌ نیچروان بارزانی تصدی آن را بر عهده‌ خواهد داشت، فقط یک معاونت و آن هم در امور نظامی و امنیتی خواهد داشت و تصدی آن به‌ گوران خواهد رسید.

با بن بست گفتگوهای تشکیل دولت جدید، مسعود بارزانی رهبر پارتی در گفتگویی با کوسرت رسول علی معاون اول دبیر کل یکیتی، به‌ وی قول داد که‌ درخواست این حزب مبنی بر تعیین معاونت دیگری برای ریاست اقلیم کردستان و تصدی آن از سوی یکیتی اجرایی خواهد شد و این موضوع اعتراض گوران را به‌ دنبال داشت.

جنبش تغییر اعلام کرد حاضر بر دست کشیدن از معاونت ریاست اقلیم کردستان خواهد بود در صورتی که‌ تصدی وزارت پیشمرگ را در دست بگیرد.

بنا به‌ گزارش های رسانه‌ ای، پارتی با دادن مناصب بیشتر در دولت آینده‌ به‌ گوران این حزب را راضی کرده‌ و درخواست های یکیتی را نیز پذیرفته‌ است و احتمال تشکیل دولت در آینده‌ نزدیک وجود دارد.

پیش تر کویستان محمد عضو مجمع عمومی گوران در گفتگویی اختصاصی با کردپرس، یکیتی را مسئول تاخیر در تشکیل دولت دانست و گفت: متاسفانه این حزب تبدیل به مشکل و مانعی برای تشکیل این کابینه شده است.

انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان 30 سپتامبر 2018 برگزار شد و پارتی با 45 کرسی در صدر ایستاد، اما از همان آغاز گفتگوهای تشکیل دولت جدید بر مشارکت دادن هر دو حزب گوران و یکیتی در کابینه‌ تاکید کرد.

کد خبر 109172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha