کتاب «هوره‌های ایلامی» منتشر شد / تلاش برای معرفی هویت فرهنگی ایلام

سرویس ایلام - می‌گویند اسکندر کبیر گفته که در ایلام آوازی شنیدم که صدای باد می‌داد؛ حال به همت نشر زانا، کتاب «هوره‌های ایلامی» همراه با سی‌دی این آوازهای باستانی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، كتاب هوره‌هاي ايلامي را انتشارات زانا با حمايت مالي اداره‌ي كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ايلام، و با قلم آقاي علي‌محمد ارسلاني، شاعر، خواننده و محقق نام‌آشناي ايلامي همراه با سي‌دي صوتي مقام‌هاي ايلامي با شمارگان 1000 نسخه چاپ و منتشر كرد.

اين كتاب در قطع وزيري و در 170 ص، تنظيم شده و ظاهر سارايي ويراستار آن بوده و مؤلف، مقام‌هاي هوره‌ي ايلامي را به تفصيل معرفي كرده و نمونه‌ي اشعار به‌ كاررفته در اين مقام‌ها را همراه با ترجمه و شرح و آوانويسي لاتين آورده است.

علی محمد ارسلانی، مؤلف این کتاب به خبرنگار کردپرس گفت: در اين کتاب به بررسي شعر و موسيقي آواهاي مقامي هوره اي استان ايلام پرداخته ‌شده تا از اين رهگذر، هويت‌هاي فرهنگي و تمدّني مردم اين خطه، شناسايي و معرفي شده و مولف، دَين خود را در جهت ثبت و ضبط واقعيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي نهفته در استان و معرفي آن به نسل امروز و فردا در جهت آگاه‌شدن از فرهنگ و تمدن ديرينه‌ي آن ادا كرده باشد.

این شاعر و خواننده ایلامی عنوان کرد: بررسي محتوايي شعر ِمقام هاي موجود و مقايسهي لحن آن ها با موسيقي ايراني نيز در کتاب هوره‌های ایلامی مطمح نظر بوده است.

ارسلانی افزود: خاستگاه مقام‌هاي مورد بررسي، حوزه‌ي عمومي استان ايلام با تكيه بر نيمه‌ي شمالي استان و مخصوصاً منطقه‌ي اركوازي در شهرستان ايلام بوده است.

وی در مورد مقام‌های بررسی شده در این کتاب که با سی‌دی صوتی هوره‌ها منتشر شده، توضیح داد: اين مقام ها را مي توان به لحاظ تحرير، کشش هاي صوتي و لحن آواها، شبيه آوازهاي ايراني دانست و خويشي اين مقام ها با دو گام مشهور موسيقي غربي؛ يعني، مينور و ماژور، آشکار است و شعر ده هجايي، کلام ويژهي اين آواها است که مضامين عاشقانه، عارفانه، اجتماعي و... دارد.

ارسلانی که پیش‌تر تحقیق مفصلی در مورد مقام‌های دوزَله ایلامی نیز انجام داده است، در مورد سی‌دی ضمیمه کتاب هوره‌های ایلامی، اظهار داشت: در سي‌دي ضميمه‌ي اين كتاب نمونه‌هايي از مقام‌هاي هوره‌هاي ايلامي با صداي استادان به‌نام هوره‌خواني آمده كه مزيد بر فايده است و مي‌توان از رهگذر اين مصاديق، روشن‌تر به مفاهيم مندرج در كتاب پي‌ برد.

به گزارش کردپرس، انتظار مي‌رود اين كتاب با استقبال علاقه‌مندان به شعر و موسيقي مقامي استان روبه‌رو شود.

به گفته استاد سارایی، ناشر این کتاب، هوره‌های ایلامی در روزهاي آتي در كتاب‌‌فروشي‌هاي استان توزيع مي‌گردد اما علي‌الحساب مي‌توان اين كتاب را از دفتر انتشارات زانا واقع در شادآباد، خ عاشورا تهيه کرد.

کد خبر 106986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha