مقاومت در جنگ و مهاجرت پس از جنگ ایلامی‌ها به روایت استاندار ایلام

سرویس ایلام - همایش تجلیل از مادران نمونه سرپرست خانوار مورد حمایت مشترک کمیته امداد و موسسه عترت بوتراب با حضور بنیان‌گذار موسسه عترت بوتراب و دیگر مسئولان استانی در محل هتل زاگرس ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، یکی از سخنرانان اصلی این مراسم استاندار ایلام بود که ضمن برشمردن بخشی از خدمات موسسه عترت بوتراب در ایلام به شرح مقاومت مردم ایلام در دوران دافع مقدس و البته مهاجرت بخشی از مردم این استان در دوران پس از جنگ پرداخت.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: با اینکه این استان مرزی طولانی با کشور عراق دارد و هشت سال بصورت رودر رو درگیر یک جنگ ویرانگر بود اما مردم این استان هیچ‌گاه به خاطر جنگ از استانشان مهاجرت نکردند در شهر و دیار خود ماندگار شده و به دفاع جانانه از کشور پرداختند.

وی افزود: این در حالی است که استان‌های دیگر با کوچک‌ترین بمباران از شهرهای خود مهاجرت می‌کردند و من خود در آن دوران شهرهایی را با انبوه مهاجران می‌دیدم.

استاندار ایلام تصریح کرد: من در دوران جنگ ساکن استان اصفهان بودم و در برخی از شهرهای این استان انبوه مهاجران جنگی را می دیدم که از استانها و شهرهای دیگر به آنجا پناه آورده بودند اما در ایلام زندگی عادی مردم این استان مرزی و درگیر در جنگ ادامه داشت و انگار نه انگار جنگی اتفاق افتاده بود.

مهاجرت ایلامی ها در سالهای پس از جنگ

سلیمانی دشتکی در ادامه گفت: در حالی که مردم این استان در سختی های زمان جنگ از محل زندگی شان مهاجرت نکردند و در دیار خود ماندگار شدند اما در سالهای پس از جنگ شرایطی پیش آمد که بسیاری از مردم این استان دست به مهاجرت زدند.

وی افزود: مهاجرت مردم این استان در سالهای پس از جنگ و حتی امروز به استانهای دیگر و گاهاً خارج از کشور کردند عمدتاً بخاطر شرایط اقتصادی ،مشکلات بیکاری و رفتن به دنبال درآمد و رزق و روزی بوده است.

وی به دلایل فقر و بیکاری در این استان اشاره کرد و گفت: این استان 80 سال است که توسعه پیدا نکرده است و سالهای جنگ نیز در این عدم توسعه نقش داشته است و برای بهبود آثار جنگ در بین مردم و خانواده ها و فراموشی این وضعیت سالها طول خواهد کشید.

توانمندسازی تأثیرگذارترین نوع خدمت به نیازمندان است

استاندار ایلام در ادامه به مشکلات نیازمندان و مددجویان اشاره کرد و گفت : تعیین کردن مسیرهایی که منجر به توانمندسازی خانواده‌های نیازمند شود تأثیرگذارترین نوع خدمت به این خانواده‌ها است.

دشتکی با عنوان اینکه سالهای سال است که با خدمات کمیته امداد به نیازمند آشنایی دارم گفت: این نهاد در سال‌های گذشته خدمات ارزنده‌ای به نیازمندان ارائه داده است و درزمینهٔ توانمندسازی آنان گام‌های مؤثری برداشته است.

وی افزود: بیشتر خدماتی که کمیته امداد به خانواده‌ها ارائه می‌دهد در راستای توانمندسازی آنان است که در این زمینه، ایجاد اشتغال برای آنان، ساخت مسکن، کمک درزمینهٔ ازدواج و خدمات درمانی و حمایتی همه در راستای توانمندسازی این خانواده‌ها است.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه از هر فرصتی برای خدمت به فقرا و نیازمندان استفاده خواهم کرد گفت: دیدار و هم‌نشینی با این خانواده‌ها و کمک به رفع نیازهای آنان همواره از لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی‌ام بوده است.

وی با اشاره به خدمات موسسه عترت بوتراب در استان ایلام گفت: حدود پنج سالی است که با خدمات این موسسه به نیازمندان آشنایی دارم، این موسسه با دلسوزی تمام به 12 هزار خانواده نیازمند در کشور خدمت‌رسانی می‌کند و بنیان‌گذار آن با تمام وجود عاشق این کار هستند.

استاندار ایلام با عنوان اینکه این موسسه در چند استان محروم دیگر نیز در حال خدمت رسانی است ادامه داد: توجه به مقام مادران سرپرست خانوار و فرزندان یتیم ارزنده ترین خدمتی است که این موسسه و مدیران دلسوز آن ارائه می دهند.

توجه ویژه به مادران نمونه سرپرست خانوار

بنیانگذار موسسه عترت بوتراب نیز در این همایش در سخنانی توجه ویژه به جایگاه و منزلت زنان سرپرست خانوار را وجه تمایز موسسه خیریه عترت بوتراب با موسسات خیریه دیگر در کشور عنوان کرد.

محمد صیدی با عنوان اینکه هر چه توفیق در زندگی ام داشته ام به برکت وجود مادر و احترام به مادر بوده است بیان کرد:

متاسفانه مادران ایتام ما همواره مظلوم بوده اند و هیچگاه توجه واقعی به آنها صورت نگرفته است.

وی گفت:ما هدفمان این است که در این موسسه آنان را مورد توجه ویژه قرار دهبم و من الان به همه این مادران میگویم که ما با تمام وجود در کنار شما هستیم و این عهد و پیمان را با شما مادران می بندیم که فرزندان شما پله های موفقیت و ترقی را طی کنند. بسیاری از فرزندان دارای معدل خوب و بالا هستند و ما می خواهیم استعداد این افراد را شکوفا کنیم.

بنیانگذار موسسه عترت بوتراب تصریح کرد: ما آماد گی داریم و این اراده را داریم مشکل مسکن این مادران و فرزندان شان را به صوری فوری در ماه آینده و با همکاری کمیته امداد برطرف کنیم واگر مشکلات عدیده دیگری دارند این آمادگی داریم که مشکلات آنها را به صورت فوری برطرف کنیم.

صیدی ادامه داد: در همه خدماتی که موسسه عترت بوتراب به چند هزار خانواده دیگر در 5 استان کشور دارد به مادران سرپرست خانوار و فرزندان یتیم آنها توجه ویژه ای خواهد شد.

در ادامه این همایش از تعدادی از زنان فداکار و نمونه سرپرست خانوار که در پرورش فرزندان خود موفق بوده اند تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 106978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha