نقطه اتصال احزاب حاکم دشمنی با کردها است

سرویس ترکیه - مدحت سنجر در بازدید از مناطق مرزی حکاری که مردم کرد در آن هدف شلیک گلوله هستند بر پیگیری HDP برای حل مسئله کرد تأکید کرد.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که برای بازدید از روستاهای مرزی حکاری رفته بود در جلسه حزب درباره مسائل روز ترکیه، مبارزه با کردها و به رسمیت نشناختن حقوق آنها توسط حکومت و ادامه پایداری HDP برای رسیدن به صلح و دموکراسی سخن گفت.

مدحت سنجر با اشاره به سخن سلیمان سویلو وزیر کشور گفت: «همانطور که می دانید سویلو گفت که هیچ قتل مجهولی در زمان وزارت او رخ نداده است. اما تنها در حکاری در 5 سال گذشته در زمان وزارت او 15 غیر نظامی از جمله 3 کودک در نتیجه شلیک نیروهای نظامی جان خود را از دست داده اند. آنها با بهانه تجارت مرزی که به آن قاچاق می گویند دست به توجیه این کشتار می زنند. به خاطر بیاورید که در سال 2016 در یوکسکوا 4 جوان در وسط شهر به وسیله شلیک از ماشین زرهی کشته شدند. آخرین بار یک چوپان و دوستش در دیرسک هدف شلیک گلوله قرار گرفتند.»

سنجر با بیان این که حکومت کردها را مردمی می داند که هیچ حقی ندارند و هیچ قانونی از آنها حمایت و حفاظت نمی کند گفت: «حتی حداقل قانون برای کردها حداکثر در نظر گرفته شده است. نقطه اتصال احزاب حاکم دشمنی با کردهاست. آنچه که آنها مرز می نامند چیزی نیست جز خطی مصنوعی که مردم کرد را از هم جدا می کند. کاری که به آن قاچاق می گویند یک مجادله ساده برای به دست آوردن یک لقمه نان است.»

سنجر با یادآوری کشتار روبوسکی و این که حکومت برای مشروعیت دادن به کشتارش کشته شده ها را تروریست می نامد گفت: «معنای این کار نابودی، انکار، و استفاده از سیاست جنگ افروزی بر علیه کردها، برای به فراموشی سپردن مسئله کرد است. اما ما روبوسکی را فراموش نکردیم و نخواهیم کرد.»

رئیس HDP با اشاره به کشتارهای سال 1993 و سوزاندن روستاهای کردنشین توسط حکومت گفت: «آنها عاملان این قتل ها را آزاد کردند. حکومت برای این کارها به باندهای کثیف نیاز دارد. بر اساس گزارش سال 2020 سازمان ملل ترکیه سومین کشور دنیا در تجارت مواد مخدر است. این پول به کجا می رود؟ برای تامین هزینه های جنگ افروزی های ترکیه (بر علیه کردها).»

او ادامه داد: «رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP)، اعتراف کرد که آنها چگونه می خواستند از روند حل اختلاف در مسئله کرد برای منافع خودشان استفاده کنند. آنها روند حل مسئله کرد را پایان دادند چون به نفع سایست های جنگ افروزانه شان نبود. شهرهای سوخته و پاکسازی های بعدی شان در عرصه دموکراتیک را با لغو مصونیت قضائی نمایندگان HDP به یاد بیاورید. بعد جدید این سیاست این است که کردها هر کجا هستند نباید به چیزی برسند.»

سنجر در بخشی از سخنانش با اشاره به حمله های حکومت بر علیه احزاب دیگر اپوزیسیون گفت: «حکومت با درک این که نمی تواند تنها با هدف قرار دادن HDP به نتیجه مطلوبش برسد، اکنون حمله به سایر احزاب را با روشی مشابه آغاز کرده است. ما از هر کسی که مورد حمله و آزار حکومت قرار بگرید بدون تبعیض ایستاده ایم. مردم کرد و نمایندگانشان مبازه برای آزادی و صلح را با عزمی راسخ ادامه خواهند داد. بدون کردها هیچ تحولی در این کشور رخ نخواهد داد.»

او در آخر با اشاره به وقایع اخیر در روستای شیخان وان گفت: «زندگی این مردم با ساختن این معدن به تمامی نابود خواهد شد. ما با مردمی هستیم که در برابر این ساخت و ساز مقاومت می کنند. ما در هر کجا که مقاومت در برابر ستم هست حضور داریم، خواه در کردستان، خواه در دریای سیاه (اشاره به ایکیزدره استان ریزه) خواه در استانبول و چوکوروا.»

سنجر گفت: «HDP خواهان راه حل دموکراتیک مسئله کرد است. خواهان صلح و آزادی و دموکراسی در کشور است. HDP در هر جایی که ظلمی در حال وقوع است در کنار مردم ایستاده است.»

کد خبر 10584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha