اتحادیه اروپا روابط خود را با ترکیه کاهش می دهد/ گزارش ترکیه با اکثریت آرا در پارلمان اروپا پذیرفته شد

سرویس ترکیه - در گزارش مربوط به ترکیه که در پارلمان اروپا مطرح شده، بر لزوم پایان یافتن روند مذاکرات با این کشور تاکید شده است.

به گزارش کردپرس، گزارش مربوط به ترکیه که توسط ناچو سانچز آمور، گزارشگر اسپانیایی تهیه شده بود، با اکثریت قریب به اتفاق آرا از سوی پارلمان اروپا پذیرفته شد.

بنابر گزارش یورونیوز، گزارش مربوط به ترکیه که در آن بر لزوم پایان یافتن روند مذاکرات با ترکیه تاکید شده است، با اکثریت آرا در مجمع عمومی پارلمان اروپا پذیرفته شد.

نکته های چشمگیر این گزارش:

یکی از نکات مهم این گزارش فاصله گرفتن ترکیه از ارزش ها و معیارهای اتحادیه اروپا اعلام شده که باعث ایجاد یک خلأ تاریخی در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا شده است.

عدم تمایل ترکیه به اصلاح امور باعث ایجاد مانع بر سر ارتباط موثر با اروپا شده، چنانکه مذاکرات جدی از طرف ترکیه تبدیل شده است به چانه زنی بر سر موضوعات پیش پا افتاده و روزمره.

ترکیه در سه حوزه اصلی به قهقرا رفته که این زمینه ساز نگرانی عمیق در اتحادیه شده است: به قهقرا افتادن ترکیه در حاکمیت حقوق و قانون اساسی، بر عکس عمل کردن اصلاحات نهادی، سیاست خارجی پر تنش و دشمن تراشانه و استفاده از گفتمانی که به طور آشکار در تضاد با اتحادیه اروپا قرار دارد. در این مرحله هیچ اقدام تشویقی جدیدی از سوی اتحادیه اروپا به اندازه اراده سیاسی برای ایجاد دموکراسی رشد یافته در ترکیه موثر نخواهد افتاد.

در موارد تذکر داده شده نسبت به گزارش پیشین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، بلکه وضعیت رو به وخامت گذاشته است. بنابراین روند مذاکره باید پایان یافته و روابط در سطحی واقع بینانه تر و متناسب تر مدیریت شوند. می توان مدل های جدید احتمالی روابط را برای آینده مد نظر قرار داد.

به عنوان اتحادیه اروپا از بروز این اختلافات بین ترکیه و اتحادیه اروپا ابراز تاسف می کنیم، اما باز هم بر این که ترکیه یک همسایه و متحد استراتژیک اروپا است تاکید داریم. اتحادیه اروپا در این شرایط آرزوی ایجاد بهترین رابطه را دارد.

همچنین اتحادیه اروپا از مدیریت سرکوبگرانه حکومتی که به روشی بی رحمانه و سیستماتیک تبدیل شده است به ویژه سرکوب فعالیت های کُردی، و اعتراضات پارک گزی، متاسف است.

قوانین ضد تروریسم به طور گسترده ای مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و این روش های سوء استفاده از قوانین ضد تروریسم اکنون ستون فقرات دولت را تشکیل داده اند. با این همه اتحادیه اروپا یادآور می شود که PKK (حزب کارگران کردستان) در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.

اتحادیه از فقدان استقلال قضایی نگران است و فشار اجرایی و سیاسی اعمال شده بر دادستان ها و قضات و وکلا را نکوهش می کند. همچنین نادیده گرفتن و عدم اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا نیز بسیار نگران کننده است.

محدودیت های اعمال شده نامتناسب و خودسرانه بر علیه رسانه ها در زمینه آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات موجب نگرانی جدی شده و اتحادیه اروپا خواهان اقدامات فوری در مورد آزادی مطبوعات از جانب ترکیه است.

حملات و فشارها علیه احزاب به ویژه حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) راه را بر دموکراسی بسته است. همچنین ادامه بازداشت صلاح الدین دمیرتاش، عثمان کاوالا و کلیه مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران، وکلا و دانشگاهیان، به شدت محکوم است.

در این گزارش همچنین اتحادیه اروپا از گسترش روز افزون گفتمان های افراطی ناسیونالیستی در درون نخبگان حاکم و گسترش محافظه کاری مذهبی در زیست سیاسی، انتصاب متولیان حزب حاکم به جای شهرداران منتخب مردم، نقش ترکیه در درگیری های قره باغ، فعالیت های غیر قانونی ترکیه در آب های یونان و مدیترانه شرقی، و رفتار ترکیه در برابر قبرس و لیبی، ابراز نگرانی کرده است.

با این همه پارلمان اروپا با تاکید بر اهمیت نقش ترکیه در بحران پناهجویان، بر حمایت اتحادیه اروپا از ترکیه در مسئله پناهجویان سوری تاکید دارد.

کد خبر 10053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha