رابطه با سوریه قطعا اصلاح خواهد شد/وطن آبی ما آبی تر خواهد شد

سرویس ترکیه - مصطفی شن معاون اردوغان در AKP بر لزوم اتحاد و اصلاح رابطه با سوریه تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، مصطفی شن معاون رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) با شرکت در یک میزگرد تحلیلی در شبکه اولوسال گفت روابط با سوریه به زودی اصلاح خواهد شد و باید هم بشود.

مصطفی شن با بیان این که مرزهای دریایی ترکیه با جنگ حفظ شده اند گفت: «نیمی از دریای مدیترانه شرقی با جنگ تبدیل به دریاچه ترک شده است. امروز تنها با مصر یک خط کشیده خواهد شد. فردا هم رابطه با سوریه قطعا اصلاح خواهد شد.»

او با اشاره به این که ترکیه و سوریه نه تنها دو همسایه بلکه خواهر و برادر هستند گفت: «ممکن است که بین این دو خواهر و برادر گاهی مشکلاتی پیش بیاید ولی اینگونه نخواهد ماند. از کجا می فهمیم که برادریم؟ از آنجا که سوری ها در ترکیه هستند. مردم سوریه با این که به زبان عربی حرف می زنند (در جنگ) به ترکیه آمدند. زیرا می دانستند که ما برادر/خواهر آنها هستیم.»

شن با اشاره به مرز آبی با سوریه گفت: «اگر آن زمان گذرنامه وجود داشت شما 120 سال پیش می خواستید به سوریه بروید نیازی به گذرنامه نداشتید، البته کاش گذرنامه وجود داشت. این برادران/خواهران باز هم این رابطه را به عنوان یک وطن، یک محله، یک دست اصلاح خواهند کرد (یکی خواهند شد). آن وقت است که وطن آبی رنگ ما با سوریه وطن آبی تری می شود! این اتفاق رخ خواهد داد. از این راه یا آن راه، هر طور شده این اتفاق باید رخ بدهد.»

گفتنی است مفهوم "وطن آبی رنگ" (Mavi Vatan) که اخیرا از سوی سران ترکیه بسیار شنیده می شود اشاره به مالکیت ترکیه بر آب های مرزی خود دارد. در این گفتگو نیز شن سعی داشت بگوید با اصلاح رابطه با سوریه مالکیت ترکیه بر دریاهای مشترک تحکیم بیشتری خواهد یافت. در ضمن جمله آخر او به معنای هر طور شده در زبان ترکی به معنای با جنگ یا صلح هر طور شده به لزوم آن رویداد اشاره می کند.

کد خبر 9914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha