به بهانه سفر ریاست محترم قوه قضائیه به استان آذربایجان غربی/ محمد هادیفر

سرویس آذربایجان غربی- انتظار مردم آذربایجان غربی از سفر رییس قوه قضایی تقویت و یا تحول در برخی از ارکان دستگاه قضایی استان استتا بتواند در فضائی روانتر چرخ عدالت را شتاب بخشند.

به گزارش کردپرس، استان آذربایجان غربی دارای شرایط منحصربفردی در منطقه شمالغرب کشور است. شرایط ژئوپلوتیک و ژئو استراتژیک این استان در امنیت پایدار ایران نقش برجسته ای دارد.

این استان علیرغم کثرت برخورداری از مواهب الهی و موقعیت جغرافیایی گسترده لیکن نتوانسته به استانی مولد و پویا در عرصه تولید و صنعت بومی حرفی برای گفتن داشته باشد در حالیکه آذربایجان شرقی در شرایط پائین تری از برخورداریها نسبت به این استان قرار دارد لیکن یکی از استان های سرآمد کشور است.

بنظر می رسد بیشتر اصطکاک های داخلی این استان و ناکارآمدی مدیران ادوار و عدم استفاده بهینه از همه ظرفیتها مانع این پیشرفت گردیده است.

سنگ بنای توسعه، استفاده از تمامی ظرفیت ها خصوصا نیروی انسانی کارآمد و جوان وخلاق است. این امر در سایه مدیریت توانمند و کارآمد و ملی نگر محقق می گردد. مدیریتی که در چنین مناطقی نگاهی متوازن به ظرفیت اقوام و مذاهب داشته باشد.

محورهای توسعه استان به ترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از تجارت خارجی ، کشاورزی، گردشگری، معدن وصنعت. این استان دروازه اصلی زمینی ایران و اروپا است که می تواند موجب رشد و توسعه بسیاری از استانهای دیگر در کشور شود.

بنابراین اهمیت به توسعه زیرساختهای تجاری به اروپا و تسهیلات گمرکی می تواند کشور ترکیه را زیرگامهای بازار اقتصادی ایران درنوردد پس تاکید بر عنصرتجارت خارجی با رفع موانع صادرات از منظر دستگاه قضایی می تواند پیام خوبی برای مردم و بازار استان باشد.

این استان ظرفیت بسیار بالایی برای رفع موانع تحریم و دور زدن تحریمها از مجاری غیر رسمی دارد بعضی کشورهای همجوار این استان قابلیت باراندازی کالاهای تحریمی مورد نیاز ایران را دارند که حلقه مفقوده کشور است و مدیریت استان می توانست و می تواند این ظرفیت را با کوله بری معکوس ( یا همان واردات غیر رسمی) حل نماید .

عنصرتجارت قبل از اینکه یک دستاورد اقتصادی باشد یک بسترکاملا امنیتی و سیاسی است بنابراین بخشی از امنیت این استان بستگی به تعامل زیرکانه با همسایگان پنجگانه دارد که مدیریت کارآمد باشناخت کافی از دیپلماسی اقتصادی راهگشای آن است.

استان با وجود وفور برخورداریهای متنوع ، متاسفانه درگیر تخلفات و فسادهای مدیریتی و دستگاهی است. شوراهای شهر و روستا اگرچه در عمده شهرهای کشور دچار آسیب و آفت های عدیده شده اند اما در این استان نمود برجسته تری داشته است بطوریکه چندین شهردار دستگیر و شورای شهر منحل گردید.

از مقام ریاست محترم قوه قضائیه انتظار می رود در آستانه انتخاب مجدد شوراها پرونده های متخلفین شوراها و شهرداریها بشدت و جدیت پیگیری و منجر به صدور حکم گردند تا عبرتی برای سوداگران شوراهای آینده و شهرداران سوداگر باشند.

عمده شهرهای استان از موضوع زمین خواری و تبعات سوء آن بشدت رنج می برند اما شهر اورمیه کلکسیونی از انواع زمین خواری با عناوین مختلف است. تعاونی هایی مسکنی به نام کارگری و فرهنگی و حتی القاب ارزشی اما بکام شیادان و کلاهبرداران فعال است.

متاسفانه در یک رسم غلط عمده کارمندان متخلف و اخراجی ادارات و دستگاههای اجرایی و حتی برخی نهادها پس از اخراج و یا منفک شدن از سازمان خود ، بهترین جایگاه خود را درغارت و چپاول از تعاونیهای مسکن و بنگاههای املاک می دانند که این کج راهه اقتصادی در اورمیه برجسته است و انتظارمیرود در این سفر تکلیف پرونده های قطور و چندین ساله برخی تعاونی مسکن های مربوط به اقشار ضعیف جامعه مشخص شود.

از سویی دیگر تجارت مرزی در این استان از محورهای اصلی توسعه است که بخشی از این مرزها درگیر واردات غیر رسمی یا همان کولبری هستند که بعلت فقدان برنامه مدون اقتصادی از سوی مدیران ادوار این استان همواره به معضلی اجتماعی تبدیل شده است "کوله بران" همیشه در استعمار "پول بران" و "رای بران" بوده اند به همین خاطر اراده ای بر حل این معضل بظاهرپیچیده از سوی دولتها و مجلس دیده نمی شود و دراین بین هزینه سنگین آنرا باید مرزبانان بپردازند درحالیکه مدیریتهای ارشد استانهای مرزی هیچگونه اراده ای برای ساماندهی جدی آن ندارند که انتظارمی رود قوه قضائیه نقش کاربردی برای این معضل سهل و ممتنع استان بیاندیشد.

تنوع قومی و مذهبی دراین استان درعین تهدید تلقی شدنش، فرصتی مطلوب در استقرار آرامش منطقه دارد یکی از راههای توسعه ایجاد فضای وحدت و همدلی بین احاد جامعه است و وحدت میسر نمی شود مگر اینکه حس قرابت و همراهی ایجاد شود و این قرابت درسایه حس مشارکت و شریک بودن در بین افراد جامعه بوجود می آید که این رویه در استان کمرنگ ظاهر شده است و انتظار می رود حداقل این حس قربت در این سفر با گشایش در حضور پر رنگتر آحاد جامعه از همه نقاط استان از قوه قضائیه شروع بشود و شاهد قضات بیشتری از حوزه های جنوب استان در بدنه دستگاه قضا باشیم.

سیره رفتاری مدیران نمونه، ضریب هوشی سازمانی هر دستگاهی است لذا انتظار می رود این سفر منشاء تغیری در نگرش برخی قضات و کارکنان و برخی دستگاههای نظارتی وابسته به قوه قضائیه نسبت به ارباب رجوع گردد و بعضا تحولی در مدیریت های تاثیر گذار صورت گیرد.

احقاق حقوق جوامع طبق نص صریح قانون اساسی بر اساس فقه آن منطقه بررسی و اجرا میگردد که این رویه در مناطق شافعی مذهب استان کم رنگ است که انتظار می رود این انتظار نخبگان و عالمان دینی در این سفر از نگاه تیزهوشانه ریاست محترم قوه قضائیه بدور نباشد.

برخی از انرژی غرب و شمال استان درگیر مسائل کولبری و بخشی از انرژی مرکز استان درگیر مشکات مدیریتی و بعضا نظارتی است و جنوبی ترین منطقه استان مقهور مکانی و مغفول مدیریتهای ادواری استان بوده است.

تکاب بعنوان جنوبی ترین شهرستان استان یکی از نقاطی است که فقیرترین و نجیبترین مردم در کنار غنی ترین منابع ثروت، بیگانه وار درکنارهم زندگی میکنند این شهرستان که با درامد سرشار از استحصال طلای زرشوران و آق دره و همچنین معادن غنی سنگ تزئینی شهره کشوری دارد مع الاسف مردمان این شهرستان علاوه بر حسرت استفاده از کمترین بهره های ملی از این ثروت ، بلکه محیط زیست خود را نیز آلوده می بینند رویه استحصال غیر استاندارد فلز طلا و مراعات نکردن قوانین محیط زیستی ،علاوه بر آلودگی خطرناک اکوسیستم پیرامون،بلکه پوشش گیاهی و احشام منطقه نیز درخطر آسیبهای جبران ناپذیر قرار گرفته اند که مستقیما بر سکنه منطقه تاثیر گذاشته و مشکلات حاد بیماریهای لاعلاج را برای مردم منطقه به ارمغان آورده است.

شهرستان تکاب غنی ترین معادن سنگهای تزئینی را دارا استکه هیچگونه زیرساخت فراوری اولیه در این شهرستان وجود ندارد ومغفول مرکز استان گردیده است. معادن و کارخانجات استحصال طلای فوق الذکر درکنار آلودگی شدید زیست محیطی گریبان مرمان نجیب تکاب را گرفته است همچنین معادن طلای فوق الذکر گزارشی موثق از میزان برداشت خود به مراکز مربوطه ارائه نمی دهند .

گزارشهای مفسده انگیز از برداشت و نحوه فروش بعضی مسائل جانبی مزید بر درد و رنج مردم منطقه گردیده است بطوریکه هر زمانی که مردم پیرامون معادن طلا از روی ناراحتی علم انتقاد بلند می کنند با واکنشهای تند معدن داران و مزد بگیران آنان مواجه می شوند.

انتظار می رود دراین سفر بازبینی در پرونده اقتصادی منطقه محروم تکاب صورت بگیرد و از نگاه عادلانه ریاست محترم قوه قضائیه بدور نباشد.

انتظارات مردم از این سفر تقویت و یا تحول در برخی از ارکان دستگاه قضا استان می رود تا بتواند در فضائی روانتر چرخ عدالت را شتاب بخشند، اگر چنانچه دستگاه عادله سریع وصریح و مقتدر ظاهر شود، یقینا بسیاری از دستگاههای دیگر بمراتب کارامدتر و عدالت محورانه خدمات خود را ارئه می دهند.

کد خبر 5749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha