رتبه ی سوم گردشگری استان آذربایجان غربی به مهاباد رسید

سرویس آذربایجان غربی- رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهاباد از معرفی مهاباد به عنوان یکی از 3 شهر برتر در حوزه ی گردشگری استان آذربایجان غربی در نوروز 97 خبر داد.

آرش شهابی رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهاباد پنجشنبه (15 فروردین) به خبرنگار کردپرس گفت: در نوروز 97 مهاباد جز 3 شهر برتر استان در حوزه ی گردشگری معرفی شد، که شهرهای ارومیه ، ماکو و مهاباد در این رتبه بندی در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: مهاباد در قسمت اقامتی شاهد رشد 2 برابری مسافران بود و در بخش بازدید گردشگری نیز رشد 76 درصدی را امسال تجربه کرد و مهمانانی خارجی نیز در نوروز 97 از مهاباد بازدید کردند.

شهابی گفت: این آمار از 28 اسفند تا 14 فروردین محاسبه شده که در مجموع 500 هزار87 نفر بازید کننده و گردشگر که شامل 50 هزار و 252 نفر اقامت کننده و 408 هزار و 50 نفر بازدید کننده بودند.

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در خصوص اقدامات ستاد سفر گفت: به دلیل افزایش تعداد مسافران تمامی مسافرخانه ها، مهمان پذیرها و هتل ها در نوروز امسال مجبور به تجهیز تخت شدند تا بتوانند فضای اسکان را در اختیار مهمانان نوروزی قرار دهند و اماکن اقامتی مهاباد 100 درصد پذیرش داشتند. همچنین دو مدرسه ی دیگر نیز تجهیز شد و از هلال احمر و شهرداری نیز جهت جهیز مدارس کمک گرفته شد حتی در مواردی از سالن های مدارس نیز استفاده می شد و مردم در سالن ها چادر برپا کرده بودند.

وی ادامه داد: مهمان سراهای دولتی، مهمان سرای دانشگاه آزاد، خوابگاه تربیت بدنی، فنی حرفه ایی ، مهمانسرای ترمینال و شهرداری و پارک ها محل اقامت و اسکان مسافران نوروزی بودند و امسال ستاد خدمات سفر با وجود ازدیاد مسافران در شرایط ویژه ایی قرار گرفت.

شهابی اظهار داشت: بیشترین بازدید مسافران نوروزی از جاذبه های توریستی از غار آبی سهولان و سد مهاباد در هر دو محور بودند. همچنین مناطق نمونه ی گردشگری شامل فقره قا، تالاب بین المللی کانی برازان و جاذبه های گردشگری مانند موزه ها، بازارچه های مرزی، تاناکورا شاهد حضور مسافران نوروزی بودند. از سویی دیگرمراسم بیلن دانا، فستیوال هه لپه رکی شمال غرب کشور، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، هه وارگه و برپایی ره شمال های عشایری نیز رویدادهای گردشگری مهاباد محسوب می شدند و بازدید کنندگان فراوانی داشتند و برای مردم جذابیت فراوانی داشت و امسال رشد فروش صنایع دستی را نیز داشته ایم.

وی افزود: دو پارک ملت و سید قطب نیز محل اسکان مهمانان بودند که ایستگاه پلیس و شهرداری در آنها مستقر شد. همانند سال های قبل نیز اتوبوس گردشگری امسال نیز فعال شد و با حضور 20 داوطلب راهنمای گردشگری در طول ایام عید پذیرای یک هزار نفر مهمانان نوروزی بود که تمامی این عوامل در ماندگاری مسافران نوروزی در مهاباد تاثیرگذرا بود.

شهابی در خصوص نحوه ی محاسبه تعداد مسافران گفت: بر حسب شمارش تعداد چادرهای برپا شده در پارکها و میانگین نفرات آن به علاوه ی افراد اسکان داده شده در مراکز اقامتی، مهمانسراهای دولتی، خانه ی معلم، مدارس، هتل ها و مهمان پذیرها محاسبه تعداد مسافران انجام می گرفت.

وی گفت:در شهرستان مهاباد 11 اقامتگاه بوم گردی نیز در مراحل اخذ مجوز هستند که 3 اقامتگاه موفق به کسب مجوز شده اند و در مراحل تجهیز قرار دارند.

کامبیز شاوله مدیر آموزش و پرورش مهاباد نیز گفت: 12 فروردین ستاد اسکان فرهنگیان شهرستان مهاباد به کار خود پایان داد و در طول نوروز ۹۷ این ستاد، بالغ بر 33 هزار و 712 نفر در قالب 3 هزار و 660 خانوار را اسکان داده است.

وی افزود: مطابق این آمار مهاباد توانست رتبه اول پذیرش را دربین شهرستانهای استان به خود اختصاص دهد. به دلیل ازدیاد تعداد مسافران علاوه بر 18 مدرسه ی تجهیز شده و خانه ی معلم یک خابگاه و دو مدرسه دیگرنیز به تعداد مراکز اسکان افزوده شدند. حتی از نمازخانه های مدارس نیز استفاده شد و در روزهای بارانی در محوطه ی ساکن فجر نیز چادرهای مسافران برپا شده بود.

شاوله تصریح کرد: در برخی سایت ها تعداد میانگین مسافران را در تعداد اتاقهای مدارس ضرب کرده بودند در حالیکه این روش برای محاسبه ی مسافران درست نبوده زیرا در شرایطی ممکن بود که بیش از 4 نفر در یک اتاق اسکان داده شوند و آموزش و پرورش به دلیل تعداد بالای مسافران نسبت به افزایش مراکز اسکان اقدام کرد.

کد خبر 56584

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha