آنچه در مجلس عراق می‌گذرد توطئه تجزیه عراق است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان در واکنش بە تصویب بودجه 2018 عراق بدون اجرای مطالبات کُردها، تأکید کرد کە آنچه در مجلس عراق می‌گذرد، توطئه‌ای برای تجزیه عراق و به حاشیه راندن کُردها و کودتا علیه شراکت است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، روزنامه «الشرق الاوسط» لندن در شماره امروز (یکشنبه) خود در گزارشی به بررسی تصویب لایحه بودجه عمومی 2018 عراق با موافقت شیعه‌ها و اهل سنت و مخالفت کردها پرداخت.

«الشرق الاوسط» در گزارش خود می‌نویسد: لایحه بودجه عمومی 2018 عراق شنبه در مجلس نمایندگان در حالی تصویب‌شده که کردها در پی مخالفت بغداد با اختصاص سهم 17 درصدی، همانند سال‌های گذشته به اقلیم کردستان، خواستار اتخاذ تصمیماتی جدی در خصوص پروسه سیاسی عراق شده‌اند.

سیروان عبدالله سیرنی، یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان در واکنش به تصویب بودجه، از فؤاد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق و رهبران اقلیم کردستان خواست که پروسه سیاسی و انتخابات مجلسی پیش روی عراق را تحریم کنند و برای تغییر نظام حاکم در عراق یک کنفرانس بین‌المللی برگزار کنند.

وی گفت: آنچه در مجلس عراق می‌گذرد، توطئه‌ای برای تجزیه عراق و به حاشیه راندن کردها و کودتا علیه شراکت است.

در این میان ماجد شنگالی، نماینده حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» با بیان اینکه نمایندگان کُرد به‌رغم اختلافاتشان بر مخالفت خود با تصویب لایحه بودجه به دلیل اینکه این لایحه حقوق کردها را برآورده نمی‌کند، تأکید کردند، گفت: موضع‌گیری در برابر پروسه سیاسی عراق در دست کردها نیست، بلکه در دست رهبران سیاسی کردستانی است.

شنگالی به‌رغم اینکه سلیم الجبوری، رئیس مجلس نمایندگان عراق در کنفرانس خبری در ساختمان مجلس عراق گفته است که تمام خواسته‌های کردها در لایحه بودجه عراق برآورده شده است، ابراز عقیده کرد که آنچه در مجلس روی‌داده نه‌تنها اقدامی برای به حاشیه راندن کردها است، بلکه اقدامی برای شکستن اراده و استخوان‌های آنان است که مردم کردستان نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

شنگالی افزود: نمایندگان اهل سنت و نمایندگان شیعه استان بصره به آنچه از این لایحه بودجه می‌خواستند، دست یافتند و به این لایحه رأی مثبت دادند، اما ما کردها این لایحه را نپذیرفتیم، چراکه دارای اقلیمی قانونی و دولت و نهادهای رسمی هستیم و باید از این اقلیم محافظت و از آن دفاع کنیم.
ماجد شنگالی در خصوص اینکه گفته می‌شود که سهم اختصاص داده‌شده به اقلیم کردستان یک بودجه احتیاطی است، گفت: در بودجه عمومی عراق سهمی تحت عنوان سهم احتیاطی وجود ندارد، زیرا در این خصوص توافقاتی بین بغداد- اربیل صورت گرفته و از این سهم حقوق کارمندان اقلیم کردستان نیز باید پرداخت شود و درآمدهای مالی و بهای نفت نیز در آن تأثیرگذار است.
از سوی دیگر مسعود حیدر عضو کمیسیون دارایی مجلس نمایندگان عراق از لیست جنبش تغییر (گوران) ضمن اشاره به اینکه نمایندگان کُرد در هیچ‌یک از مراحل مناقشه لایحه بودجه مشارکت نکرده‌اند و من هم به‌عنوان عضو کمیسیون دارایی مجلس در این مراحل و حتی تهیه و تصویب این لایحه شرکت نکرده‌ام، گفت: در این لایحه در حق مردم کردستان اجحاف شده و شیعیان و اهل سنت عراق به این لایحه علیه کردها رأی داده‌اند که این‌گونه اقدامات در آینده دارای پیامدهای سیاسی خواهد بود.
حیدر با تأکید بر اینکه مجلس نمایندگان و دولت فدرال عراق قصد عمل به مسئولیت‌های خود در برابر شهروندان اقلیم کردستان بر اساس قانون اساسی عراق را ندارند، از رهبران سیاسی و احزاب کردستانی در اقلیم کردستان خواست به اقداماتی عملی که با واقعیت‌های موجود در عراق منطبق باشند، دست بزنند.

کد خبرنگار: 20103

کد خبر 54898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha