علت ناکامی کردها بدعهدی ترامپ و توافق روسیه با اردوغان بود

سرویس جهان- دکتر سامی موبید معتقد است کردهای عراق و سوریه به دلیل بدعهدی رئیس جمهور آمریکا با کُردها و توافق روسیه با رئیس جمهور ترکیه نتوانستند به اهداف خود در عراق و سوریه دست یابند.

به گزارش کردپرس، سامی موبید مورخ سوری و پژوهش گر پیشین بنیاد کارنگی در یادداشتی که به بررسی حوادث سال 2017 پرداخته، نوشت: انتظار می رفت کردهای عراق و سوریه به دلیل حمایت های آمریکا از آنها در جنگ با داعش و نقش آنها به عنوان پیاده نظام واشنگتن، جایزه خود را از آمریکا برای کمک به اهداف این کشور دریافت کنند.

وی در ادامه یادداشت خود که در سایت گلف نیوز منتشر شده نوشت: کردها مهم ترین فرصت تاریخی خود را برای برگزاری رفراندوم و اعلام استقلال به دست آورند. اقلیم کردستان رفراندوم برگزار کرد و کردهای سوریه به برگزاری انتخابات در منطقه خودمدیریتی شمال سوریه اقدام کردند. آنها انتظار داشتند جایزه خود را به سبب همکاری با آمریکا که همانا اعلام مناطق مستقل بود دریافت کنند اما این مسئله به دو دلیل اتفاق نیفتاد.

سامی موبید درباره دلایل عدم موفقیت کردهای عراق و سوریه در دست یابی به اهداف خود نوشت: دونالد ترامپ در مورد کردها بدعهدی کرد و از حمایت از کردهای عراق پس از برگزاری رفراندوم خودداری کرد. کردهای عراق پس از برگزاری رفراندوم با پیامدهای شدید آن روبه رو شدند اما آمریکا به آنها کمک نکرد. در مورد سوریه نیز چنین است. علت دوم ناتوانی کردها در حفظ دستاوردهای خود توافق روسیه با ترکیه است؛ مسکو با رجب طیب اردوغان توافق کرده است به هیچ عنوان اجازه ندهد در نزدیکی مرزهای ترکیه کشور مستقل کردی تشکیل شود.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 50805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha