اهم اظهارات محمد شیاع سودانی در هفتمین نشست سلیمانیه

سرویس عراق و اقلیم کردستان - محمدشیاع سودانی نخست وزیر عراق در هفتمین نشست سلیمانیه سخنانی را ایراد کرد که در ادامه به اهم این سخنان می پردازیم.

به گزارش کردپرس به نقل ازدفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق:
✓ برگزاری چنین کنفرانس‌هایی همراه با گردهمایی این چنین بزرگ متشکل از سخنرانان و شخصیتهایی که به امور عراق اهمیت می‌دهند سندی است بر آزادی بیان و عملی کردن دمکراسی در عراق امروز.

✓ در برنامه‌های دولت وعده دادیم که خدمتگزار ملتمان باشیم و با هم اقتصادی قوی بنیانگذاری کنیم که توانسته‌ایم به مقدار زیادی از این اهداف دست پیدا کنیم.

✓ توافق بر سر لایحه قانون بودجه عراق حاکی از اقدامات شجاعانه است که از شکست‌های گذشته بدور است و تاثیر این اقدامات برای اهداف مشخص شده ما که خدمت‌رسانی به شهروندان است, واضح است.

✓ لایحه بودجه کلید مهمی است برای حل مشکلات، کسب اولویت‌ها برای رفع بیکاری درجامعه، مبارزه با فقر و فساد، آغاز اصلاحات اقتصادی.

✓ ثبات مالی و سیاسی زمینه‌سازی های خوبی برای تولید منابع اولیه در کشورمان ایجاد می‌کند ،تصویب قانون نفت و گاز ، توافق با اقلیم کردستان عراق در این زمینه

✓ اصطلاح مشکلات معلق مانده را پشت سر بگذاریم و فرآیند مداوم فرصتهای اقتصادی مشترک را برای خوشبختی دائم شهروندان عراق پایه گذاری کنیم .

✓ یاد آزاردهنده جنایت وحشتناک بمباران شیمیایی شهر حلبچه که رژیم دیکتاتور بعث در مقابل قوم کرد انجام داد، باعث اندوه و ناراحتی است، دو روز قبل در کابینه دولت تصمیم به استانی شدن حلبچه گرفتیم ،این کمترین کاری است در برابر قربانی گرفتنهای این جنایت بزرگ

✓ جلسات ما در اربیل مثمر ثمر بودند، و با تعدادی از روسای احزاب و نمایندگان اقلیتها گردهم آمدیم و بدون تعارف صحبت کردیم، چون ما دارای یک کردار و رفتار وفرزند یک میهن هستیم و یک سرنوشت داریم.

✓ از تلاشهای رییس اقلیم کردستان برای آشتی دادن و همراه نمودن روسای سیاسی اقلیم کردستان تشکر و قدردانی میکنم و از این تلاشها حمایت می‌کنیم.

✓برهم زدن یکپارچگی عراق باعث تضعیف نیروی بخشی از قسمت‌های عراق یا تشکلهای دیگر می شود که خود باعث ظهور گروههای داعش برای حمله به دولت و همه‌ی تشکلها بدون استثناء می‌شود.

✓ ما منتظر مشارکت اقتصادی عمیق و مداوم با قوم کرد و برادران و دوستانمان هستیم، ما نگران امنیت آنها هستیم تنها با همکاری موثر و اقتصادی پر رونق می توانیم آسایش مداوم بنیانگذاری کنیم.

✓ما هرگز اجازه نخواهیم داد که خاک عراق بعنوان تهدیدی برای کشورهای همسایه به کار گرفته شود، قانون ما را ناچار می کند که همانطور که خود نمیپذیرم که کشورهای همسایه کرامت خاک ما را نقض کنند ما هم از حریم آنها محافظت می کنیم.

✓ دولت ما اهمیت زیادی به نیرومند کردن نیروهای هنگ مرزی و افزایش تلاشها در این زمینه برای کنترل مرزها و جلوگیری از اشغال و از بین بردن نیروهایی که قصد دارند برهم زدن ثبات را چه در اقلیم کردستان و چه در دیگر مناطق عراق دارند ،داده است.

✓ تاریخ و موقعیت جغرافیایی عراق و توانایی اقتصادی و منابع طبیعی این کشور شایسته آن است که نقش اصلی را در خاورمیانه و جهان برای تبدیل شدن به یک اهرم منطقه‌ای ایفا کند.

✓ این هفته سرشاز از موفقیتها بود و باعث متمرکز شدن بر سر یک موضوع انسانی شد که عراق را به محیط زیست اقلیمی و بین المللی از راه برگزاری کنفرانس آب و هوا در بصره، متعهد می‌کند.

✓ بعنوان بخشی از برنامه‌های دولت تلاش کرده‌ایم از طریق چند پروژه به تاثیرات تغییرات آب و هوایی که در کاهش آلاینده‌ها موثر هستند اشاره کنیم .از جمله ایجاد صورتهای مدرن انرژی ، و احیای مکانهای بسته شده‌ایی که اصول سلامت را رعایت نکرده‌اند، پروژه‌های مبارزه با بیابان زایی، تکنیک‌های آبیاری و چاره‌جویی برای آبهای سنگین.

✓ ما این اواخر قراردادهای را امضا کرده‌ایم برای دوره پنجم فعالیت تولید گاز (هاول) و تسریع در این کار برای کاهش اتلاف انرژی با درصد بالا، و ما گسترش پروژه‌هایی که گاز مربوطه را به منابع انرژی برق تبدیل می‌کنند ادامه می‌دهیم.

✓ یک حرکت بزرگ را آغاز کرده‌ایم برای کاشتن ۵ میلیون نهال و درخت خرما در همه استانهای عراق همراه با شروع یک مدیریت قومی در مناطق شهرستانی برای اولین بار در عراق.
✓ جهان می‌تواند از عملکرد ملت عراق در همه‌ی نژادها و مذهب‌ها در راه مبارزه با ترور تجربه‌های زیادی بیاموزد.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق

کد خبر 44051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha