رفع تحریم شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان از سوی بغداد

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه اویل پرایس، دولت مرکزی عراق اقداماتی در راستای رفع تحریم فعالیت شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان انجام داده است.

به گزارش کردپرس، نشریه تخصصی حوزه نفت و گاز به نام اویل پرایس از بهبود روابط دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان و کاهش سخت گیری دولت مرکزی بر فعالیت شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان خبر داده است.

سال گذشته دادگاه فدرال عراق و بر خی مقامات عراقی ضمن غیرقانونی اعلام کردن فعالیت شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان، حضور این شرکتها در پروژه های نفت و گاز سایر مناطق عراق را لغو کردند. اویل پرایس گفته است مقامات عراقی به شرکت های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان هشدار داده اند تنها در صورتی می توانند در پروژه های نفتی خارج از اقلیم کردستان در عراق شرکت کنند که به همکاری با دولت اقلیم کردستان پایان داده باشند.

با این حال، این نشریه گفته است اکنون دولت مرکزی عراق با برخی شرکت های خارجی توافقاتی امضا کرده که سهم بزرگی از صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان را در دست دارند.

این نشریه مشخصا به قرارداد دولت مرکزی عراق با شرکت کرسنت پترولیوم امارات برای توسعه میدان های گازی در استان های دیاله و بصره اشاره کرده است . این در حالی است که مقامات استان بصره به شرکت های نفتی و گازی خارجی گفته بود اگر آنها پروژه های نفت و گاز در اقلیم کردستان داشته باشند نمی توانند در مناقصات نفتی استان بصره شرکت کنند.

نشریه ایراک اویل ریپورت نیز چند وقت پیش از رفع تحریم و تنبیه شرکت های نفتی خارجی مقیم اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی عراق خبر داده بود.

نشریه اویل ریپوت این اتفاق را نشانه تمایل دولت مرکزی عراق برای رفع اختلافات نفتی با اقلیم کردستان و تلاش برای سامان دادن مسائل نفت و گاز دانسته است.

کد خبر 43994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha