راهپیمایی مردم استانبول در سالگرد کشتار غازی محله سی

سرویس ترکیه - هزاران نفر از مردم استانبول با راهپیمایی خواستار مجازات عاملان کشتار محله غازی استانبول شدند.

به گزارش کردپرس، بیست و هشتمین سالگرد کشتار 12 مارس با هماهنگی جمخانه و بنیاد آموزش و فرهنگ غازی در غازی محله سی استانبول برگزار شد.

بنا بر گزارش مزپوتامیا، شمار زیادی از فعالان و اعضای حزب سوسیالیست فرودستان (ESP) همزمان با برگزاری مراسم یادبود جان باختگان کشتار 12 مارس، تا غازی محله سی راهپیمایی کردند و به تجمع کنندگان در غازی محله سی پیوستند.

در این مراسم بزرگداشت که هزاران نفر از مردم را گرد هم آورد، ارجمند آغدنیز، رئیس حزب زحمتکشان (EMEP) و موسی پیر اوغلو، نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از استانبول، همچنین نمایندگان بسیاری از احزاب سیاسی و سازمان های غیر دولتی حضور داشتند.

در این راهپیمایی بنری با عبارت «از غازی تا عمرانیه خواستار عدالت هستیم» حمل شد. سخنرانان نام تک تک جانباختگان 12 مارس غازی محله سی را خواندند. آنها همچنین یاد جان باختگان زلزله های اخیر را گرامی داشته و خواستار استعفای دولت فعلی شدند.

ارکان شیمشک برادر دیلک شیمشک یکی از جانباختگان 12 مارس، در سخنانی با بیان این که عاملان کشتار هیچگاه معرفی و مجازات نشدند، هدف از این کشتار را ایجاد درگیری بین سنی ها و علوی ها در ترکیه دانست.

او با بیان این که «تانسو چیلر نخست وزیر وقت، ناهید منتشه وزیر کشور وقت، حنیفه آوجی رئیس اداره اطلاعات وقت، محمت آغار رئیس پلیس، خیری کوزاکچی اوغلو استاندار وقت استانبول، نجدت منزیر رئیس پلیس استانبول مسئول این کشتارها هستند» خواستار مجازات عاملان کشتار 12 مارس شد.

ماجرای کشتار محله غازی چه بود

کشتار غازی 1995 که از آن با عنوان شورش های غازی محله سی نیز یاد می شود، رویدادهایی بودند که در مارس 1995 در غازی محله سی استانبول به وقوع پیوستند. غازی محله سی محله‌ای بود که بیشتر جمعیت آن را طبقه کارگر و علویان ساکن استانبول تشکیل می دادند. شورش ها پس از تیراندازی همزمان به علویان در چندین کافه آغاز شدند و در روزهای بعد در سایر نقاط استانبول و همچنین در آنکارا گسترش یافتند. در جریان نا آرامی های چهار روزه، 23 نفر از شهروندان کشته و بیش از 1400 نفر زخمی شدند.

کد خبر 43873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha