زندانی سیاسی کُرد پس از سی سال آزاد شد؛ مبارزه ادامه دارد

سرویس ترکیه - حسن بیرت زندانی سیاسی کُرد پس از تحمل سی سال زندان آزاد شد.

به گزارش کردپرس، حسن بیرت زندانی سیاسی کُرد اهل نصیبین استان ماردین که از 20 سالگی در زندان به سر می برد، پس از تحمل سی سال زندان، آزاد شد.

به نوشته مزوپوتامیا، بیرت در سال 1993 در منطقه نصیبین ماردین بازداشت شد و توسط دادگاه امنیت دولتی به اتهام تلاش برای از میان برداشتن یکپارچگی کشور (جدایی طلبی) به حبس ابد محکوم شد. او در حالی که تنها 20 سال داشت روانه زندان شد و پس از آن به ترتیب در زندان های آمد (دیاربکر)، آدانا، جیهان، سیرت، کریک قلعه، و در نهایت در در زندان برهانیه در استان بالیک اسیر دوران محکومیت خود را طی کرد.

او که از سوی فعالان سیاسی و اعضای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، همچنین اعضای انجمن همبستگی و همیاری خانواده های زندانیان منطقه اژه (EGE TUHAYDER) با دسته های گل مورد استقبال قرار گرفته بود، در بدو آزادی گفت: «در سال های زندان مورد آزارهای فراوانی قرار گرفتم. اما هرگز سر فرمانبرداری فرود نیاوردم و عقب نشینی نکردم.»

او افزود: «ما کُردها سال هاست سال است که زیر سایه این همه ظلم و ستم در تلاش برای زندگی هستیم. چون تسلیم نشدیم و مقاومت کردیم زندانی شدیم. ما به مبارزه خود برای رسیدن به یک زندگی دموکراتیک ادامه خواهیم داد.»

لازم به ذکر است که بر اساس قوانین ترکیه محکومان حبس ابد در صورت داشتن شرایط آزادی پس از تحمل سی سال زندان، می توانند آزاد شوند. با این حال این قانون شامل محکومان حبس ابد مشدد نمی شود. افرادی که به حبس ابد مشدد محکوم می شوند، دوران زندان خود را نیز در سلول انفرادی می گذرانند و در ملاقات ها نیز به جز اعضای درجه یک خانواده و وکلایشان نمی توانند با کسی دیدار و تماس داشته باشند.

کد خبر 43865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha