نصب تندیس سمندر کردستانی در پارک سردشت

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سردشت از نصب تندیس سمندر خال زرد کردستانی در پارک گولان این شهرستان خبر داد.

خالد بایزیدی در این باره به کردپرس گفت: هدف از این اقدام شناساندن این گونه مهم و شاخص است و حفاظت از حیات وحش و به ویژه این دوزیست ارزشمند، نیازمند افزایش آگاهی های زیست محیطی است، تا از انقراض آنان جلوگیری شود.

او ادامه داد: در همین راستا طی همکاری بین اداره حفاظت محیط زیست و شهرداری شهرستان سردشت، تندیس سمندر خال زرد کردستانی ساخته و در پارک گولان این شهرستان نصب شد.

بایزیدی گفت: سمندر کردستانی از جمله گونه های شاخص و ارزشمند حیات وحش استان آذربایجان غربی است که در چشمه سارهای جنوب استان و شهرستان های سردشت،مهاباد، بوکان، پیرانشهر و اشنویه زیست می کند.

به گزارش کردپرس، از محیط زیست آذربایجان غربی؛ سمندر کردستانی از زمان جنگ جهانی اول با عناوین "سمندر کردستانی دریوگین" یا "سمندر خالدار" و در زبان کردی به نامهای «بووکه بارانه»، «بووکی کانی»، «ناز خاتون» و «ماره زه‌رده‌له» در چشمه‌های این منطقه شناسایی شد.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و در دسته بشدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده است، و چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال زیستگاه این گونه است.

تخریب زیستگاه ها، آلودگی آبها و بهره برداری غیر کارشناسی از منابع آبی برای مصارف کشاورزی مهمترین دلایل انقراض نسل گونه کمیاب و ارزشمند سمندر کردستانی در منطقه میرآباد سردشت است.

کد خبر 43789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha