خطر خیزش سراسری معترضان در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- اندیشکده کلینگندال هلند هشدار داد به دلیل احتمال ناتوانی دولت اقلیم کردستان در پرداخت حقوق کارمندان و تامین مایحتاج مردم، اعتراضات عمومی و سراسری در این منطقه بروز کند.

به گزارش کردپرس، اندیشکده کلینگندال هلند در گزارشی پیرامون وضعیت عراق، نسبت به پیامدهای ادامه تنش میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق هشدار داد.

این اندیشکده علل اصلی این تنشها را ناتوانی دو طرف در حل مناقشات انباشته شده و صدور احکام دادگاه فدرال عراق برای عدم دسترسی اربیل به درآمدهای نفتی و بودجه ای عنوان کرده است.

کلینگندال معتقد است مدل حکمرانی دولت اقلیم کردستان کپی مدل حکمرانی در دولت مرکزی عراق در سطحی محلی است که در آن رفع نیازهای اصلی نادیده گرفته شده و به دلیل ناکارآمدی اعتراضات همیشه وجود دارد.

از نظر این موسسه، با توجه به این که تصویب بودجه عمومی در عراق به تعویق افتاده، دادگاه فدرال عراق دسترسی اقلیم کردستان به سهم بودجه فدرال را با مانع روبرو کرده و از طرفی دیگر، احکام دیگر این دادگاه ممکن است فروش نفت خام توسط اربیل را با مشکل روبرو کند، اقلیم کردستان ممکن است باز هم نتواند مشکلات مالی خود را حل کند.

کلینگندال پیش بینی کرده است ادامه این مشکلات باعث خواهد شد این منطقه شاهد تظاهرات عمومی در اعتراض به ناکارآمدی دولت باشد.

کلینگندال همچنین اشاره هایی به رقابت های پنهان و پیدای میان حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان در بغداد و اقلیم کردستان، برای کسب نفوذ و قدرت بیشتر کرده که باعث شده است تنشهای اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق لاینحل باقی بماند.

کد خبر 43402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha