تناقض آماری مسئولان در شاخص مقاوم سازی مساکن شهرستان خوی!

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه اوایل بهمن ماه نماینده خوی در مجلس با اشاره به عقب ماندن توسعه زیر ساخت های روستای در خوی گفته بود: شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی در این شهرستان از شاخص استانی و کشوری پایین تر است، اما اخیرا استاندار آذربایجان غربی می گوید: شهرستان خوی با 52 درصد مقاوم سازی واحدهای مسکونی، در جایگاهی بالاتر از میانگین کشوری در این حوزه قرار دارد.

به گزارش کردپرس، پس از زلزله ۵.۴ ریشتری مهر ماه امسال در خوی، هزار و ۱۰۰ واحد تخریب و خسارت جزئی به بیش از٤ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی وارد شد، در آن زمان عادل نجف زاده، نماینده خوی در بازدید از روستای زلزله زده قریس از بخش صفاییه خوی گفت: «متاسفانه خانه های روستایی که وام گرفته و احداث شده اند نیز در این زلزله آسیب دیده اند و این نشان می دهد خوی به عنوان دومین شهر بزرگ استان، در توسعه زیر ساخت های روستای عقب است».

او تاکید کرد: «شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی در شهرستان خوی از شاخص کشوری و استانی پایین تر است و این موضوع را در ٦ ماه گذشته در مجلس تذکر داده بودم».

این موضوع حتی بعد از زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه و در سفر وزیر کشور به مناطق زلزله زده هم تایید شد.

وزیر کشور فردای زلزله در بازید از مناطق حادثه دیده با اشاره به گفت: «برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد شود و در کل مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد».

با این تفاصیل اما استاندار آذربایجان غربی دیروز در سفر به خوی در جمع خبرنگاران گفت: «شهرستان خوی با 52 درصد مقاوم سازی واحدهای مسکونی، در جایگاهی بالاتر از میانگین کشوری در این حوزه قرار دارد» که البته این مسئله با گفته های نماینده این شهرستان در مجلس تناقض دارد!

محمدصادق معتمدیان راهکار اصلی برای مقابله با زمین لرزه های شهرستان خوی را مقاوم سازی واحدهای مسکونی اعلام کرده و افزود: با عنایت ریاست جمهوری و مصوبات هیئت دولت، کمک بلاعوض و تسهیلات برای مناطق زلزله زده تعیین و اعتبار لازم تامین شده است و مهمترین اولویت دولت درخصوص زمین لرزه خوی، بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی مناطق آسیب دیده است.

او با اشاره به اینکه مقاوم سازی در کاهش آمار آسیب جانی در شهرستان خوی تاثیر قابل توجهی داشته، تاکید کرد: ٢هزار و ١٢٠واحد به صورت کامل تخریب شده و ١١هزار و ١٠٠واحد مسکونی نیز دچار آسیب شده اند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین ضرورت حمایت نهادهای حاکمیتی از زلزله زدگان خوی اشاره کرد و گفت: ٢٤ مدرسه و ٢٢٤ کلاس درس شهرستان خوی نیازمند بازسازی هستند و با حمایت نهادهایی چون بنیاد مستضعفان و شستا، ١٢ هزار تن میلگرد و ١٠هزار تن سیمان تاکنون برای تسریع روند بازسازی واحدهای مسکونی و آموزشی تامین شده است.

گفتنی است؛ پیشتر سخنگوی دولت از اختصاص ۶۹۵ میلیارد تومان اعتبار به عنوان کمک هزینه های مختلف در حوزه های بازسازی و ساخت مسکن های تخریب شده در زلزله خوی خبر داد.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲۱:۴۴ هشتم بهمن ماه شهر خوی در شمال آذربایجان غربی را لرزاند. در این زمین لرزه براساس نتایج ارزیابی‌های اولیه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد احداثی و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند. همچنین دراین زمین لرزه، علاوه بر فوت ٣ نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند.

۱۳ مهر امسال نیز زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر روز در خوی رخ داد که موجب خسارت کلی به هزار و ۱۰۰ واحد و خسارت جزئی به بیش از ٤هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شد.

کد خبر 42979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha