روایت رویترز از تنش کم سابقه کردها و بغداد

سرویس جهان- رویترز گزارش داد حزب دمکرات کردستان عراق محمد سودانی، نخست وزیر عراق را تهدید به توقف حمایت از دولت او کرده که در صورت قطع حمایت حزب دموکرات کردستان از دولت السودانی، ممکن است برنامه های دولت او با مشکل مواجه شود. همزمان مذاکرات بغداد و اربیل ادامه دارد و سودانی در تلاش برای یافتن راه حل است.

به گزارش کردپرس، پس از گذشت بیش از یک سال از بن‌بست سیاسی عراق، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور ممکن است با یک بحران جدید با رهبران کرد مواجه شود. این مسئله خطر تضعیف تلاش‌های او برای تعیین خط مشی سیاسی و تدوین بودجه به شدت مورد نیاز دولت او را به دنبال دارد.

سودانی که دولتش در ماه اکتبر مورد تایید قرار گرفت متعهد شده است که اقتصاد را اصلاح کند، با فساد مبارزه کند، خدمات عمومی را بهبود ببخشد و با فقر و بیکاری مبارزه کند. عراق کشوری است که از زمان تهاجم به رهبری ایالات متحده در سال 2003 به این کشور به دنبال ثبات و پول بوده است.

محمد شیاع السودانی، بدون کمک حزب قدرتمند دموکرات کردستان عراق که 31 کرسی پارلمان این کشور را در اختیار دارد، در پیشبرد برنامه های خود با مشکل مواجه خواهد شد.

روابط تیره دولت مرکزی با کردها – که اغلب بخشی از چشم انداز سیاسی عراق از زمان سرنگونی صدام حسین در حمله سال 2003 بوده - می تواند تلاش های سودانی را پس از یک دوره طولانی نابسامانی مختل کند.

به گفته دو قانونگذار عراقی و یک مقام دولت کرد اقلیم کردستان، حزب دمکرات کردستان ممکن است در صورت عدم تحقق وعده های السودانی برای رفع اختلافات دیرینه بین اربیل و بغداد، حمایت خود از دولت فدرال را پایان دهد.

این اتفاق می تواند السودانی را در تصویب لوایح در مجلس و اعمال اصلاحات دچار مشکل کند.

سودانی قبل از اینکه دولت خود را تشکیل دهد، با حزب دموکرات کردستان- که بر دولت در اربیل، پایتخت منطقه نیمه خودمختار در شمال عراق تسلط دارد- معامله کرد.

به گفته سه مقام کرد، این توافق شامل پایان دادن به اختلاف طولانی مدت بر سر انتقال بودجه به اربیل و تقسیم درآمدهای نفتی بین دولت مرزی و اقلیم کردستان بود.

بر اساس قانون اساسی عراق، اقلیم کردستان مستحق دریافت بخشی از بودجه ملی عراق است. اما این قاعده در سال 2014 که کردها شروع به فروش نفت خام مستقل از اقلیم کردستان کردند، متوقف شد.

نیروهای عراقی در سال 2017 مناطق مورد مناقشه از جمله شهر نفت خیز کرکوک را بازپس گرفتند. بغداد بخشی از پرداخت های بودجه به کردها را از سر گرفت اما این پرداخت ها به صورت پراکنده بوده است.

به گفته یکی از مقامات کرد، حزب دمکرات کردستان صراحتا اعلام کرد که اگر سودانی به وعده های خود عمل نکند، حمایت خود را از او متوقف خواهد کرد.

سودانی پس از گذشت بیش از یک سال از بن‌بست سیاسی در عراق به قدرت رسید زیرا درگیری‌های داخلی میان گروه‌های شیعه و کرد مانع از تشکیل دولت شد و تلاش‌ها برای بازسازی کشوری را که پس از دهه‌ها درگیری به ورطه ورشکستگی کشانده بود، با مشکل مواجه کرد.

این وضعیت متزلزل باعث شد عراق بودجه مصوب برای سال 2022 نداشته باشد و هزینه های پروژه های زیرساختی و اصلاحات اقتصادی به شدت مورد نیاز را متوقف کند و مقامات کرد را نیز از درآمدهای مورد نیاز برای پرداخت دستمزد شرکت های نفتی بین المللی و حقوق هزاران کارمند محلی محروم کند.

یکی از مقامات حزب دمکرات کردستان سال گذشته پس از تشکیل دولت السودانی گفت که کردها می خواهند به بن بست پایان دهند به همین دلیل از دولت سودانی حمایت کردند اما اگر طرف مقابل نتواند این حمایت را پاسخ دهد، حزب دموکرات به حمایت خود پایان خواهد داد.

شوان طاها، سخنگوی حزب دمکرات کردستان گفت: «برخی از نیروهای سیاسی هستند تلاش می کنند اراده ما را بشکنند. ما این را رد می کنیم و اجازه نمی دهیم کسی اراده ما را بشکند.

دادگاه عالی فدرال عراق در ژانویه امسال حکم کرد که اقدام دولت مرکزی برای انتقال پول به منطقه اقلیم کردستان درسال های 2021 و 2022 غیرقانونی بوده است زیرا این اقدامات قانون بودجه عراق را نقض می‌کند.

مسعود بارزانی، رئیس حزب حاکم دموکرات کردستان، با اشاره به دادگاه بدنام رژیم بعث که به صدور حکم اعدام شهرت داشت، گفت که دادگاه «موضعی خصمانه» علیه منطقه اقلیم کردستان اتخاذ کرده و «به نظر می رسد که جایگزین دادگاه انقلاب در رژیم گذشته شده است».

جوتیار عادل، سخنگوی حکومت اقلیم کردستان نیز گفت که دادگاه «با انگیزه سیاسی» در تلاش است تا توافق بین اربیل و بغداد را از بین ببرد.

هیئتی از دولت اقلیم کردستان روز دوشنبه برای بحث در مورد بودجه و قوانین هیدروکربن در بغداد حضور داشت. یک منبع آگاه از این دیدارها گفت که اربیل و بغداد بر سر قانون هیدروکربن فاصله زیادی برای توافق با یکدیگر دارند.

به گفته یکی از مشاوران دولت که نخواست نامش فاش شود، سودانی تیم حقوقی کابینه را موظف کرده تا راه حلی برای انتقال پول به اقلیم کردستان بدون نقض حکم دادگاه بیابد.

به گفته قانونگذاران، دیگر بازیگران سیاسی در اردوگاه سودانی در بغداد، تشدید تنش با کردها با استفاده از احکام دادگاه را به عنوان یک تاکتیک سیاسی ضروری برای قرار دادن او در موقعیت برتر در مذاکره با کردها می بینند.

اما عادل جوتیار از حکومت اقلیم کردستان همچنان امیدوار است که بتوان با مصالحه به توافق رسید. او گفت که هیئت دولت اقلیم کردستان روز یکشنبه بار دیگر در بغداد حاضر خواهد بود. او تهدید حزب دمکرات کردستان به لغو حمایت خود از دولت در بغداد را تکذیب کرد.

او گفت: « موانعی برای دستیابی به توافق با بغداد وجود دارد. اما قصد جدی و واقعی برای دستیابی به توافق از سوی اقلیم کردستان وجود دارد و ما نیز جدیت السودانی را برای حل این موانع احساس کردیم.»

منبع: رویترز

کد خبر 42876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha